In de bovenstaande menubalk staan de knoppen naar de clubavonden van voorgaande jaren.
Kijk bij Agenda voor de komende clubavonden
.  


15 Maart 2018                                                                                                                                                                      

Foto's Ledenvergadering

Vanavond was de ledenvergadering gevolgd door de vintage avond. Hieronder een foto impressie.

 

15 Februari 2018                                                                                                                                                                      

Verslag Harmony Audio Import

Vanavond is Harmony Audio Import te gast.
Harmony Audio Import is in 2017 opgericht door Kees Wijnbergen en Ben van Leliveld.



Ondanks dat het bedrijf nieuw is, blijkt dat de oprichters hun sporen al vele jaren in de audiowereld hebben verdiend.
Ben van Leliveld is vanavond aanwezig namens zijn eigen bedrijf Acoustic Matters (acousticmatters.nl)
Daarnaast is aanwezig Peter Chattelin van Chattelin Audio Systems uit Den Haag.
Naast Ben en Peter is Mario er ook hij zorgt voor de logistiek. Dat is geen luxe want het gaat bij deze demo om gewichtige componenten.

De set die vanavond wordt gedemonstreerd bestaat uit:
- Wilson Audio Yvette luidsprekers (USA)
- Zanden 8120 Eindversterker (Japan)
- Zanden 3100 Voorsversterker
- Zanden bekabeling, interlinks en luidsprekerkabels (primeur!)
- Luxman D08U CD/SACD speler (Japan)
- CAD Ground Control unit (UK)
- RTFS Sirrah diffusors en bas absorbers (DL)


    

Namens de democommissie van de Audioclub Oost-Brabant verzorgd Cor van Zundert deze keer de introductie en Cor heet Ben van Leliveld en Peter Chattelin van harte welkom.

Ben neemt vervolgens het woord en hij geeft aan de hand van een uitvoerige presentatie eigenlijk een college over akoestiek.
De presentatie is uitermate leerzaam.



Ben geeft een groot aantal voorbeelden van zijn projecten en praktijksituaties.
De Sirrah diffusors, die midden tussen de Wilson Audio Yvette luidsprekers opgesteld staan, en de bas absorbers die in de hoeken staan, worden uitvoerig besproken.
Voor akoestische problemen of vragen kan Ben langs komen en een deskundige oplossing bieden.
Professioneel doet hij dit zelfs ook voor bekende opnamestudio's.



Ben heeft daarbij de beschikking over een 3D akoestisch simulatiepakket, dit geeft in kleuren aan wat het akoestische gedrag is van een bepaalde ruimte met alle voorwerpen daarin.

Omdat een akoestische beoordeling niet alleen door metingen wordt gedaan, maar vooral ook door te luisteren, neemt hij bij een bezoek ook altijd een drietal “referentie” opnames mee: Rebecca Pidgeon/ Spanish Harlem, Jennifer Warnes /Way down Deep en een opname waar Ben zelf bij is geweest met onder andere een Steinway concert vleugel.
Later op de avond gaf Ben aan dat een zogenaamde 0-meting inclusief reiskosten NL € 500,- kost.

Na een kort pauze neemt Peter Chattelin van Chattelin Audio Systems het woord.



Hij introduceert zichzelf uitvoerig en hij is al meer dan 25 jaar als “audio adviseur” voor diverse winkels werkzaam geweest. In 2009 heeft hij zijn eigen audiowinkel in hartje Den Haag opgericht.

Peter is een zeer bevlogen man die vanuit zijn muzikant zijn al 35 jaar professioneel het vak audio beheerst en is tevens oprichter van het bekende Pink Project ( De Pink Floyd Tribute band van NL ) waarmee hij al 23 jaar alle theaters bespeelt. Het gaat hem echt om de essentie van de muziek.
De Wilson Audio Yvette luidsprekers zijn ontworpen door Daryl Wilson dit is de zoon van de oprichter David Wilson.
Heel belangrijk bij het ontwerp was het tijdsgedrag van de drieweg bas-reflex luidspreker. Daarnaast het vermogen om “echte amplitude over te brengen aan de luchtmoleculen”. Dus “de echte energie van live gespeelde instrumenten”.

- Zanden uit Japan met als ontwerper de heer Yamada maakt in kleine oplages met veel liefde buizenversterkers. Zij streven naar het bouwen van “de ultieme buizenversterker”.
De gedemonstreerde 8120 versterker uit de Modern Line heeft KT120 eindbuizen en heeft een eenvoudige functionele behuizing.



- De CAD ground control unit is aangesloten op de aardmantel van een tulpstekker van de Luxman CD/SACD speler. Op deze manier wordt aanwezige HF vervuiling geëlimineerd en in warmte omgezet.
Peter geeft aan dat dit voor bepaalde digitale apparaten een hele verbetering oplevert maar niet voor alle apparatuur. De toepassing van de CAD ground control unit “klopt hier”.
Bij Chattelin Audio Systems geven ze ook speciale demonstraties van het gebruik van de CAD unit.
- Als bron wordt de Luxman D08U CD/SACD speler gebruikt (deze bevat, dat heb ik opgezocht, de geweldige Burr-Brown PCM 1792A DAC's).
- Als primeur is gebruik gemaakt van Zanden bekabeling.



Na de presentatie van Ben en de inleiding van Peter worden de volgende opnames ten gehore gebracht:
- Antonio Vivaldi, Chello Sonatas, Preludio Largo (track 13)
- Shirley Horn, You won't forget me, Beautiful love
- Melanie De Biasio, No Deal, With all my love
- The Weavers, Reunion at Carnegie Hall 1963, Ramblin' Boy
- Niels Lofgren, Band Live, Bass & Drum intro
- John Rutter Requiem, A Gaelic Blessing
- Andreas Vollenweider, Book of Roses, Passage to Promise
- Dave Bruback, Time Out, Take Five (K2HD remastered CD)
- Dusty Springfield, Dusty in Memphis, Son of a Preacherman



Hier was het einde officiële gedeelte:
- Leonard Cohen, You want it darket, On the Level
- Mephisto CD, Danse Macabre
- Wende Snijders, Chante!, Come Together
- Paul Simon, Live in New York City 2011, The Sound of Silence
Enkele CD's (John Rutter en Mephisto) zijn opgenomen door Keith Johnson en worden geďnverteerd afgespeeld. (Een knop op de voorversterker).
Blijkbaar is de Amerikaanse opnametechniek zo dat de absolute fase van de opnamemicrofoons andersom is.

Hoe klinkt de set?
We kunnen hier heel kort over zijn het is een top set.
Vermoedelijk een van de beste, zo niet de beste, weergave die we tot nu toe hebben gehoord.
De luidsprekers presteren in onze luisterruimte bijzonder goed.
De plaatsing van de luidsprekers was erg ver naar achteren hetgeen bij veel luidsprekers niet goed uitpakt.
De Wilson Audio Yvettes stonden achterin goed waarschijnlijk optimaal ondersteund door de akoestische diffusors en dempers.
De combinatie van de Zanden 8120 Eindversterker met de Wilson Audio Yvettes blijkt een heel goede te zijn. Peter had nog wel een reserve versterker achter de hand maar dat was overbodig.
Peter gaf aan dat de luidsprekers in sommige frequentiegebieden naar 2 Ohm gaan en erg veel vermogen “zuigen” uit de versterker.



De combinatie is uitstekend en er is een goede basweergave, dus deze buizenversterker kan dat prima.
In de opname van Melanie De Biasio zit zoveel detail en er gebeurt zo veel, dit is iets wat echt bijzonder was.
Bij The Weavers is het net alsof je zelf in de zaal zit. (Pete Seeger staat rechts, weer vreemd op mijn CD staat hij links, dit heb ik al eens eerder meegemaakt).
De Danse Macabre geeft aan dat de set in staat is tot weergave van “realistische” geluidsniveaus.
De plaatsing van de instrumenten en artiesten was heel goed.
Het nummer van Niels Lofgren geeft goed een echt ruige basgitaar weer.
Zelf had ik het geluk op de eerste rij te zitten, naar mijn smaak was er iets teveel hoog maar dat kan aan de luisterpositie liggen.
Een mede lid gaf aan dat het hoog en midden mooi helder en ruimtelijk klonk zoals bijvoorbeeld in het nummer met Sirley Horn en Toots Tielemans maar dat hij soms het hogere laag minder mooi vond.
De totale set kost volgens de heren tussen de 80 en 85.000 Euro. Dat is een fors bedrag maar voor een dergelijke top set valt dat mee.
Resumerend, plaatsing heel goed, weergave stemmen natuurlijk, laag stevig en geluidsniveau enorm.
De set kan eigenlijk alle soorten muziek zonder problemen weergeven.
Wat wil een mens nog meer?

Aan het einde van de officiële avond deelt Cor de flessen wijn en de AOB pennen uit.



Ook wij krijgen een presentje een sampler CD van Chattelin Audio.
De demonstratie was echter nog niet afgelopen, de demo werd nog gevolgd door vier mooie extra tracks.
Dit was heel bijzonder zeker omdat men na het officiële einde gebiologeerd bleef luisteren naar de extra nummers.



De heren Ben, Peter en Mario worden hartelijk bedankt voor deze geweldige demonstratie.

Verslag: Hans Hartsuiker
Foto’s: Jeroen Klijntunte


18 Januari 2018                                                                                                                                                                      

Verslag Daudio

Vanavond waren Jeroen Dezaire en Hans Beckeringh van Daudio bij ons te gast. Ze waren vorig jaar al bij ons op bezoek geweest met de C1 dipool luidspreker. Maar op de X-Fi beurs waren wij ook zeer onder de indruk van hun nieuwe model, de S1. We vonden dat deze set ook een plaats in onze agenda verdiende, dus hebben we Hans weer benaderd en hebben zij met alle plezier weer een interessante demo voor ons verzorgd.



Daudio bestaat inmiddels al 5 jaar. Zij misten op de markt een dipool luidspreker en hadden de behoefte om het publiek te laten ervaren hoe revolutionair een dergelijke speaker kan klinken. Zij besloten om zelf hiermee aan de slag te gaan en kwamen met diverse succesvolle modellen, waaronder nu ook weer de S1 die heel veel in zijn mars heeft en zich overduidelijk onderscheidt van de diverse modellen die er nog meer op de markt zijn.

Jeroen houdt zich met name bezig met de techniek en Hans met het ontwerp. Samen delen zij een uitgesproken mening omtrent audio en de vereisten van een goede speakerset. Zij vinden transparantie, muzikaliteit en warmte in de weergave belangrijk, en vooral: niet te veel kleuring.



Daudio is van mening dat een open baffle speaker revolutionair beter klinkt. Er is geen kast, die normaal gezien grotendeels de klankkleur van de luidspreker bepaalt. De kast trilt namelijk mee na beweging van de conus, deze trilling plant zich voort over het gehele oppervlak van de behuizing en ijlt bovendien na.

Daarnaast heb je het geluid dat aan de achterkant van de driver in de kast wordt opgesloten, daar rond kaatst en vervormd weer door de conus naar buiten komt. Bij een dipool gebeurt dit niet, het geluid mag vrij en onvervormd de ruimte in en komt veel later op de luisterplek terug als onderdeel van de galm in de ruimte. Bij een A/B vergelijk wordt met dezelfde driver direct duidelijk dat de driver vrij en snel kan bewegen.



Een speakerkast zorgt dus voor verkleuring, vervorming en vertraging.

De open baffle van de S1 heeft een dusdanige omvang dat er door akoestische kortsluiting slechts 6dB wordt ingeleverd ten opzichte van een gesloten kast. Dit verlies in rendement wordt weer terug verdiend als er een tweede woofer wordt ingezet, een tweeter die veel power levert, en een wat grotere middentoner.
Het rendement is 88 dB en we komen tot ongeveer 30Hz in het laag met vol vermogen.
De S1 speaker kost 9250 euro per stuk. De marge is dan nog steeds laag, want er wordt gebruik gemaakt van exclusieve en zeer goede drivers en filteronderdelen. Er is er veel aandacht besteed aan de bouw van een fraaie, degelijke baffle voor de speaker, namelijk 4 cm dik eikenhout.

De tweeter is van het Duitse merk Mundorf, wat ook onder meer is toegepast voor de filter onderdelen. De driver voor de middentonen en de woofers lieten zij door het Deense merk AudioTechnology speciaal ontwikkelen naar de gewenste specificaties.



Zij demonstreren deze speaker met een eigen versterker, de Daudio N1000, gebaseerd op Ncore NC500 technologie, een Merging Nadac Netwerk DAC, waarbij een netwerkaansluiting als interface dient voor de overdracht van het audiosignaal. Tevens hebben zij een Isotek aquarius EVO3 ingezet voor de stroomvoorziening.

We gaan luisteren!

• We beginnen met ‘Them there eyes’ van Paulien van Schaik en Hein van de Geyn. Stemmen klinken heel helder en open, sprankelend en helemaal niet fel. Instrumenten klinken natuurlijk en los. Het is een ruimtelijk en rustig geheel.
• Hierna ‘The ghetto’ van George Benson, wat heel muzikaal en ruimtelijk klinkt en toch niet chaotisch. Het is één, mooi geheel.

Dan horen we ‘Beautiful love’ met het prachtige open mondharmonicageluid van Toots Thielemans en daarnaast de warme stem van Shirley Horn. Het mondharmonicageluid verspreidt zich echt heel goed rondom de speaker en springt echt uit de rest van de weergave. Wat een beleving!



• ‘Don’t cry for no hipster’ van Ben Sidran klinkt eveneens erg muzikaal. Het laag presenteert zich echt als een fundamentele basis waar de totale weergave op staat.
• Hierna ‘Making whoopee’ van Dave Grusin & Patti Austin. Ongelooflijk hoe de stemmen boven de begeleiding uitkomen. Dit klinkt erg ‘live’ en natuurlijk.
• Dan de alom bekende live versie van the Eagles, ‘Hotel California’ van het ‘Hell freezes over’ concert. Heel herkenbaar, goed gedetailleerd, gedoseerd laag.
• Hans laat hierna een opname horen van de bassist van Ilse de Lange. Het laag van de bassist komt goed over, klinkt heel erg strak en ‘live’.
• Uiteraard laat Hans ook weer enige fragmenten van zijn eigen band horen, ‘But beautiful’, gezongen door Marjoleine Leene, klinkt heel muzikaal. Hier horen we duidelijke nuances in instumenten en zang, wat bijdraagt aan een driedimensionaal geheel.
• Dan nog een nummer van de All times bigband: ‘It happened in Monterey’, gezongen door Hans zelf! Hans zingt ook weer mee, en het lijkt alsof er twee zangers voor me staan met identieke stem! Een zeer natuurlijke, dynamische weergave, ook in de instrumenten.

Ik kan mij al volledig vinden in het verhaal wat Hans eerder vertelde over hun dipool luidsprekers en hetgeen ze met het ontwerp hebben willen bereiken. Er is absoluut geen ongewenste kleuring, want ik kom bij ieder nummer wat ze laten horen tot de conclusie dat het vooral open en natuurlijk klinkt.



• We gaan verder met het nummer T.K.O. van Dave Grusin wat Hans graag gebruikt om te laten horen wat de speaker in huis heeft ten aanzien van ‘power-handling’. Nu horen we hoe laag deze open speaker kan weergeven en daarnaast veel sprankelend hoog.
• Dan nog een grappig effect, in het nummer ‘Corporal’ van Leonardo Amuendo. Hij slaat onder andere op zijn wang, en op zijn benen. Dit klinkt heel echt, heel werkelijk en ook veel ruimte en detail.
• Ook ‘La boca’ van Dominic Miller, wat hierna wordt gedraaid, klinkt heel ruimtelijk en natuurlijk en veel detail. Het klinkt ruimtelijk, maar alles behalve chaotisch. Als luisteraar word je op een prettige manier betrokken bij de muziek.
• ‘Regular pleasures’ van Patricia Barber is wederom een goede test voor het laag. Laag en hoog zijn perfect in balans en we kunnen allerlei instrumenten afzonderlijk van elkaar onderscheiden. Een stukje percussie en een gedempte trompet komen opzetten en komen verrassend op de voorgrond.
• ‘Heartbeat’ van Antonio Forcione is ook heel natuurlijk en muzikaal. Alles is mooi in balans. Doordat de weergave heel natuurlijk klinkt, is het voor de luisteraar alles behalve vermoeiend.

Door het open baffle systeem kunnen de drivers snel reageren, zodat het direct en natuurlijk klinkt en wordt het origineel zo goed mogelijk benaderd.



Na de pauze gaat Jeroen wat nummers voor ons draaien en gaan we nog even op de klassieke toer.

• We beginnen met een stukje uit de zesde symfonie van Beethoven, dat klinkt lekker open en fris!
• Daarna een stukje uit de vier jaargetijden door Anne Akiko Meijers. Dit klinkt echt heel muzikaal, prachtige vioolklank. Details vallen op, waardoor je als luisteraar geboeid blijft en nieuwsgierig bent naar wat er allemaal nog gaat komen.
• Dan twee nummers van ‘8 ensembles in 1 bit’, ‘Samba de Rei’, wat erg smooth en muzikaal klinkt, en ‘Short people’ met een zeer natuurgetrouwe stemweergave.
• ‘Sans parure’ van Eric vloeimans is een heel interessante opname. Het begint heel rustig en wordt opgebouwd naar iets groots. Pas aan het einde van het nummer, als het als het ware uitdooft, zijn we pas bewust van de muzikale ontdekkingsreis die we hebben meegemaakt.
• ‘Raizes’ van India Brasilena klinkt heel ritmisch, veel detail, zeer muzikaal en wordt in de juiste proporties weergegeven. Weer geen chaos, maar een mooi samenhangend geheel.
• We sluiten af met ‘Quicksie’, een opname van Bert van der Wolf. Dit is moderne jazz, klinkt heel dynamisch en evenwicht tussen levendigheid en rust is hier goed te horen.

Uiteraard…. Allemaal dankzij deze fantastische set.
We hebben vanavond een luidsprekerset gehoord die een uitblinker is op gebied van ruimtelijkheid, drie-dimensionaliteit, muzikaliteit, puurheid en openheid. Wat ons betreft belangrijke eigenschappen die een goede speakerset moet bezitten als we het hebben over een goede high-end weergave.

 

We bedanken Jeroen en Hans voor een geweldig mooie avond en we hopen ze nog een keer bij ons terug te zien.

Verslag: Cyriel Hoenen
Foto’s: Jean de Vassy