In de bovenstaande menubalk staan de knoppen naar de clubavonden van voorgaande jaren.
Kijk bij Agenda voor de komende clubavonden
.  



15 augustus 2019                                                                                                                                                                      

Verslag EC Designs 15 augustus 2019



Vanavond zijn John en Gordon Brown van EC designs oftewel Electronic Customs designs uit Beringe weer bij ons te gast.

Zij hebben een volledige set bij zich, die zij helemaal zelf hebben ontworpen. De set bestaat uit een mediaspeler, DAC, voorversterker, 2 eindversterkers en 2 open baffle luidsprekers. Over de techniek hoef ik haast niet veel meer te vertellen, want daar hebben we alle ins en outs al over in de aankondiging kunnen lezen.

 

EC designs hebben altijd hele goede ideeën, waarmee zij zich telkens weer onderscheiden van anderen in audioland.
Wat mij opvalt aan de set, wat de set bijzonder maakt…
De voorversterker en de mediaspeler hebben een lithium batterij aan boord, wat zorgt voor een 100% schone voeding.

 

Het signaal van de speler naar de DAC gaat electrisch. Aan het uiteinde van het snoertje zit een LEDje, wat via een TOS-link interface verbinding maakt. Dus geen verstorende reflecties in een glasvezelkabel, maar toch de voordelen van het optische systeem, namelijk galvanische isolatie.
Leuke snufjes, waar we ook wat aan hebben.

Dan de speakers…
Op het eerste gehoor lijken wij een tweeter te missen, maar naarmate wij luisteren raken we steeds meer aan het geluid gewend. De Tangband driver heeft een eigen karakter. Ik herken enige overeenkomstige eigenschappen met het FAST systeem met Tangband driver wat ik zelf enkele jaren geleden heb gebouwd. Hier moet je van houden. We merken ook dat de luidsprekers tamelijk sweetspot afhankelijk zijn, in verband met de bundeling van de hoge tonen.

 

• Caecilie Norby – Cuban Cigars
Hoog/midden klinkt wat ‘smooth’. Dit effect wordt door de breedbanddriver veroorzaakt. Desondanks vallen er wel details op, zoals claves. Hoge tonen van de saxofoon komen goed over. Stem lijkt wat afgevlakt, maar dat kan ook voordelig zijn. De stem klinkt nu niet te scherp, maar eerder vriendelijk/warm.

• Jan Akkerman – Am I losing you (live)
Het laag klinkt bij dit nummer mooi. De middentonen van de gitaar hadden wat opener gemogen, maar dat kan ook aan de opname liggen. De drums die we horen klinken wel mooi helder.
Verder is het wel voldoende muzikaal en ruimtelijk.
Als we aan het einde van het nummer een akoestische gitaar horen, klinkt deze ineens heel open en fris.

• Alison Krauss – Forget about it
Stem komt mooi en direct over. ‘Lagen’ in de begeleiding zijn ook goed hoorbaar. We horen veel dynamiek, maar absoluut geen chaos. Een prima geschikt nummer om te laten horen wat deze set in huis heeft.

• Louis Capart – Au large du gueveur
Instrumenten komen heel open en natuurlijk over. Stemmen lijken wat ingetogen, maar klinken daarentegen op sommige momenten heel dynamisch.

• Salvatore Accardo & Claudio Gonella – Paganini violin/bassoon Duetto No. 3 – III. Polacchina
Klinkt ruimtelijk. Goede balans dynamiek / rust. Alleen had ik hier de hogere tonen van de viool nog iets meer willen horen. Deze lijken wat ingekapseld en dat maakt het ietwat onnatuurlijk. Maargoed, we moeten niet vergeten dat we naar een breedbanddriver luisteren. We kunnen hier niet de prestaties van een supertweeter van verwachten.

• Pink Floyd - Hey you
Dit klinkt best verrassend. Deze muziek lijkt prima te matchen met deze muziek, want de speakers hebben de ‘smooth drive’ wat de muziek ook heeft. De openheid die je enigszins zou missen heeft deze muziek niet echt (nodig).

• Diana Krall – Boulevard of broken dreams
Ook weer heel smooth. Het laag dreigt iets chaotisch te worden en het hoog is niet altijd even sprankelend en lijkt wat te worden ‘opgegooid’. Hoe hoger het volume of de dynamiek, hoe meer het hoog je bereikt.

• Emma Shapplin – Spente te stelle
Zang komt heel schel over, evenals de achtergrondstemmen. Dit nummer is naar mijn idee minder geschikt voor een FAST systeem.

• Louis Armstrong & Ella Fitzgerald – They all laughed
Deze opname klinkt op deze set heel prettig, omdat de muziek een wat ‘hoornachtig’ karakter heeft. Verder als reference track weinig meerwaarde.

• Eva Cassidy – Wade in the water
Dit nummer klinkt lekker open, maar dreigt soms weer iets te schel te worden, maar dit hebben we vaker gehoord bij opnames van Eva Cassidy.
We draaien de speakers wat naar binnen toe, wat hopelijk ervoor zorgt dat de plaatsing beter wordt enige irritatie in de hoogweergave wordt weggenomen. Ik kan me herinneren dat we dat destijds met mijn FAST systeem ook hebben gedaan, met goed gevolg.
We merken inderdaad dat dit een gunstig effect heeft.

• Renaud Garcia-Fons – Oriental bass
Een nummer wat ook wel bij de set past. Dit klinkt heel levendig en alle goede eigenschappen van dit speakersysteem worden hier benadrukt.

Cor bedankt John en Gordon voor de inspirerende avond. Er was veel interesse voor de set en de toegepaste technieken en filosofieën.



Wellicht kwam het wel iets beter tot zijn recht als er een speaker op was aangesloten die wat minder een eigen karakter heeft, want dat heeft volgens een aantal leden enigszins belemmerd. Desondanks was het niet onaangenaam om naar te luisteren.
Wij zijn zeer benieuwd naar wat voor moois EC designs in de toekomst nog meer in petto zal hebben. Wij zien ze uiteraard weer graag bij ons terug.

Tekst: Cyriel Hoenen
Foto’s: Jeroen Klijntunte



18 juli 2019                                                                                                                                                                      

Verslag leden voor leden avond 18 juli 2019

Vanavond hebben wij een mooie opstelling van allerlei apparatuur van enkele leden, met diverse afspeelmedia, analoog en digitaal.
Wij hebben 2 hoofdsets, 1 voornamelijk voor het analoge deel, en 1 voor het digitale deel.



Set 1:
• Philips CD 101 CD speler
• Philips GA 222 platenspeler met Audiotechnica/Rega element
• Nakamichi RX-505 compact cassette deck
• Sony Elcaset
• Quad 99 Pre+power amp
• Kef 104 speakers

Set 2:
• Devialet D250 pro CI versterker
• Sonics Allegra luidsprekers
• Zelfbouw PC met Roon Rock server
• Intel NUC7PJYH met passieve koeling, met AudioLinux en Roon Bridge
• Alle stroomvoorziening (DC en 240V) Neotech koperkabels en DC met lineaire voedingen
• Alternatieve spelers:
• DigiOne signature met SP/Diff
• Bluesound Node 2
• Volumio Primo

Wij beginnen de avond met de analoge/’vintage’ kant. Allereerst de meest gangbare geluidsdragers, namelijk de LP en de CD. Hiervoor gebruiken we het nummer ‘Once upon a time in the west’ van Dire straits.
We horen hier duidelijk het karakteristieke verschil tussen de LP en de CD. Maar beiden even aangenaam om naar te luisteren.
Dan een stapje verder, 2 opnamemedia, de compactcassette en de minidisc, 2 media die ooit een standaard waren (oké, de minidisc heel even), maar door velen in de huidige tijd niet meer in gebruik.



We horen hoe het ‘ook alweer’ klonk en er komen opeens een heleboel herinneringen naar boven bij de clubleden. Hoe zat het ook alweer met het ATRAC systeem, wanneer kwam de DAT, de DCC en wat konden we ermee.
We luisteren nog enkele nummers die Edwin met zijn Nakamichi deck heeft opgenomen. We horen heel goed hoe goed een cassettebandje kan klinken. Edwin vertelt nog over de techniek van Nakamichi decks en de mogelijkheden die deze apparaten aan boord hebben.



Als je goed luistert hoor je dat het een tape is, maar dat is van de andere kant heel mooi, want een tape heeft nu eenmaal een bepaald karakter. Maar alle details zijn even goed, we horen geen lelijke vervormingen, en we kunnen ons verbazen over de enorme dynamiek.

We nemen even pauze om alle indrukken te verwerken. Aan de zijkant van de zaal kunnen wij nog meer media aanschouwen, zoals een dictafoon met platen, enkele antieke bandrecordertjes, een DCC recorder, MFB speakers, en de Elcaset recorder van Guus, die we nog even aansluiten.



We spelen een nummer wat we naderhand op compact cassette gaan horen. De Elcaset klinkt door de bredere band en de dubbele afspeelsnelheid net wat opener en frisser, maar de opname op de compact cassette heeft weer andere mooie
eigenschappen zoals diepte en body. Allebei een genot om naar te luisteren.

Genoeg analoog… we maken een sprong in de tijd en gaan luisteren naar wat vandaag de dag de standaard is, of beter gezegd, wat de toekomst wordt.
Eerst nog even de Nakamichi op de (grotendeels) digitale versterker en de Sonics luidsprekers. Hier blijkt weer dat een cassette, mits op de goede apparatuur, nog steeds een prima geluid geeft! Wel horen we het warme karakter dat Nakamichi destijds kenmerkte.



Vervolgens de ‘moderne’ set. Convergence van Malia en Boris Blank speelt mooi open door de ruimte. Het laag zou iets meer controle mogen hebben, dat ligt deels aan de luidsprekers.
De digitale route voor muziek is nog volop in ontwikkeling, dat blijkt uit de stukjes die we met de andere spelers horen. Rob laat als voorbeeld daarvan horen dat het tweaken van de in deze apparaten gebruikte computers (PC’s of Raspberry of wat dan ook) een significant effect kan hebben op het geluid. De NUC met de processor op variabele klokfrequentie of vaste frequentie leidt in het laatste geval tot een veel ruimtelijker geluid. De stemmen en instrumenten staan beter in de ruimte.
De Raspberry met DigiOne kan aan dit geluid niet helemaal tippen. Maar voor de prijs van zo’n combo hoeft het zich zeker niet te schamen!



De Bluesound Note 2 klinkt hierna mooi soepel en gecontroleerd. Zelfs het laag van de Sonics klinkt nu beheerster.
Tot slot de Volumio Primo. In eerste instantie klinkt die iets minder, maar bij de voorbereiding is het niet gelukt om het aparte bordje dat hierin op het Asus Tinkerbordje is geplaatst aan de gang te krijgen. Na afloop lukt dit nog even wel en horen we dat ook dit apparaat heel mooi kan klinken.



We kunnen concluderen dat de digitale route met de apparaten die we gehoord hebben nog een weg te gaan heeft maar dat die zeer veelbelovend is. We kunnen er nu al volop van genieten met relatief betaalbare producten.
Wat over de hele avond opviel was dat het verschil tussen de oude en nieuwe generaties helemaal niet zo vreselijk groot is! Kennelijk is het besef van wat een ‘goed’ geluid is niet echt veranderd in de tussentijd.
Het was een gezellige, informele, muzikale en leerzame avond, precies zoals de club bedoeld is.

 

 

 

Hans vL, we zullen niet in details treden omtrent zijn naam, onderstreepte het informele nog eens door onverwacht de controle over het op dat moment spelende muzieksysteem over te nemen.
Afspelen via UPNP en DLNA is heel praktisch maar Hans toonde aan dat ook hier de cybersecurity een rol gaat spelen! En mocht u het nummer Convergence voorlopig niet meer aan kunnen horen: Dat gaat wel weer over.

 

 

Alle deelnemers nogmaals hartelijk dank voor hun enthousiaste inbreng, zowel in persoon als in hardware!

 

Tekst: Rob Dokter en Cyriel Hoenen
Foto’s: Jean de Vassy


20 juni 2019                                                                                                                                                                      

Verslag Dutch & Dutch

Vandaag zijn Martijn Mensink en Harm-Jan Buunk van Dutch & Dutch uit Rotterdam bij ons te gast om ons de 8c speaker set te laten horen. Martijn is de bouwer van de speaker en Harm-Jan is account manager binnen het bedrijf.



Dutch & Dutch is opgericht in 2014 en begon met het uitvoeren van akoestische opdrachten. Martijn hield zich hiernaast bezig met speakerbouw, waaruit het 8c model voortkwam.
Op deze set hebben zij een Lumin streamer digitaal aangesloten. Ter voorbereiding hebben ze op 12 plaatsen in de ruimte gemeten. Met de software die de speakers aan boord hebben, is het mogelijk om aan de hand hiervan een correctie te laten plaatsvinden die ervoor zorgt dat resonerende frequenties beperkt blijven.



In een thuissituatie hebben we te maken met 1 focus, maar omdat we hier met meer personen luisteren is een gemiddelde genomen van de waarden die op de diverse punten is gemeten. Deze software houdt ook rekening met de afstand van de speaker tot een wand. Wij verbazen ons dat ze speakers zo dicht tegen de achterwand opgesteld staan, maar dit is juist de bedoeling.

De speakers zien er mooi afgewerkt uit. Aan de voorzijde zien wij een een midwoofer en tweeter van Seas en aan de achterzijde 2 ‘sub’woofers van Wavecor. De woofers werken in het gebied van 20 tot 100 Hz, dan neemt de midwoofer het over tot 1250 Hz en de rest komt voor rekening van de tweeter, die overigens heel mooi in een kuil in de baffle geplaatst is.
Wat verder nog opvalt is de sleuven aan de zijkant, die overigens een mooie vintage look hebben. Deze bevinden zich aan weerszijden van de midwoofer, met als doel om de energie van de midwoofer aan de zijkanten te neutraliseren in plaats van dat deze zich een weg zoekt naar de achterzijde van de speaker. Hiermee verliezen we wel iets laagweergave, maar daarvoor zijn er 2 woofers aan de achterzijde ingebouwd. De speakers hebben een afzonderlijke versterker voor de woofers, de midwoofer en de tweeter.



….We gaan luisteren!

Ray Charles & Nathalie Cole – Fever
We maken nu kennis met de speaker. De set klinkt heel fris en er is veel sprankeling aanwezig. Het laag klinkt heel prettig en direct.

Willie Nelson ft. Paula Nelson – Have you ever seen the rain
Dit klinkt heel muzikaal. Stemmen lijken hier wel wat wollig/vlak. Dit kan ook aan de opname liggen. Stemmen zijn wel qua grootte goed. Ook hebben de speakers zonder enige twijfel voldoende body qua weergave.

Helge Lien Trio – Gamut warning
Veel detail, wat heel mooi wordt weergegeven, in de juiste proporties. Er zijn verschillende ‘lagen’ hoorbaar. We horen een heel helder piano geluid. Het geheel klinkt dynamisch doch strak.



Leonard Cohen – You want it darker
Deze hebben we vorige week nog gehoord op een andere set. Leonard’s stem klinkt hier ook heel direct, naast een ‘smooth’ begeleiding. Voor een speaker van dit formaat klinkt dit absoluut niet slecht.

Stevie Ray Vaughan – Tin pan alley
Deze hebben we al heel vaak gehoord. Genoeg leven, maar middentonen klinken soms wat minder ‘los’. Het laag is mooi, niet dreunerig en we horen een mooi puur hoog.
Aan het hogere laag horen we soms een beetje dat het een compactere luidsprekerkast is, hoewel de set wel met de billen bloot gaat: Alles komt vervormingsvrij naar buiten.
Tijdens de pauze hoor ik wisselende meningen. Er wordt door een aantal leden geconcludeerd dat ze niet voldoende diepte in het geluidsbeeld zouden horen, maar door degenen die achter in de zaal zitten wordt het tegendeel beweerd. Vandaar dat ik besluit om eens achteraan in de zaal te gaan zitten.
Ik moet bekennen dat nu ook veel meer diepte hoor en nodig vooraanzittende leden uit om eens achter in de ruimte te komen luisteren.



Yosi Horikawa – Bubbles
Nog een bekende. Deze track heb ik onlangs nog bij een klant gebruikt om de prestaties van een speakerset te laten horen. Een goed nummer waarin vanalles gebeurt. Dynamiek is goed. Contrast hoog/laag ook. Ik hoor veel details in het midden en hoog. Alleen midden/laag weergave dreigt soms iets chaotischer over te komen dan ik bij dit nummer gewend ben, maar ik hoor wel weer mooie details in het midden die ik eerder nog niet zo opvallend goed heb gehoord.

Lonnie McFadden – What a wonderful world
Wederom een bekende. Waarschijnlijk ook door iemand van de leden ge’shazam’d op de vorige demoavond, en ik heb hem zelf de afgelopen week ook regelmatig op mijn eigen set gedraaid. Klinkt lekker fris!
Ja! Daar komt de bugel. Daar was ik op aan het wachten. Deze klinkt gewoon goed, zoals het zijn moet.
Ik ga weer even wat naar voor zitten. Ik hoor nu inderdaad minder diepte, dus snel weer naar achteren.

Nils Lofgren – Bass & drum intro
Nils doet het altijd goed. Nu hoor ik pas goed hoe laag deze speaker kan weergeven. Daarnaast hoor je ook heel goed het hoog. Het midden vind ik soms wat fel aanwezig, maar we spelen ook erg luid.



Fleetwood Mac – Dreams
2 weken geleden nog live gezien, nu een mooi origineel. Klinkt gewoon superlekker. Heerlijk ‘vette’ bas, ritmische percussie, prettig om naar te luisteren. Dit gaat gewoon ook heel goed.

Tingvall trio – Beat
Dit klinkt echt netjes en natuurlijk. Matcht ook goed met de speakers. Goede opname ook.

Torsten Goods – 99
Mooie cover van Toto. Klinkt rustig en ontspannen en heel ruimtelijk. Alles goed gedoseerd en de stem wordt heel goed weergegeven.

Philippe Chrétien – Le chat noir
Dynamisch, veel laag. En op een mooie manier weergegeven, zonder vervorming, dreunen of ongewenste resonanties. De saxofoon in dit nummer komt heel mooi naar buiten en vult de ruimte heel goed.



Dat deze speakers heel muzikaal kunnen zijn, dat horen we in dit nummer heel duidelijk.
We draaien nog enkele nummers en Mark overhandigt aan Martijn en Harm-Jan de fles wijn. Wij bedanken hen voor een indrukwekkende avond. We hebben een mooi, compact systeem gehoord met heel veel potentie aan boord.

Tekst: Cyriel Hoenen
Foto’s: Cor van Zundert

13 juni 2019                                                                                                                                                                      

Verslag PUUR audio, video & domotica

Vanavond hebben wij een extra demo van onze club, bij PUUR audio, video & domotica Oostzaan.
Afgelopen jaar gaven zij op de X-fi beurs een indrukwekkende demo met de Goldmund Satya speakers. Ik was hier zo van onder de indruk dat ik deze set absoluut aan mijn collega’s van de audioclub wilde laten horen.
Wat op mij op de  beurs tijdens het luisteren het meeste indruk heeft gemaakt is, dat het de uitstraling heeft van een nogal statige speaker die een heel ruimtelijke en dynamische weergave heeft, maar op een dusdanige manier dat je als luisteraar heel ontspannen kunt luisteren, omdat alles in de goede proporties aanwezig is.
Robert Brijde van PUUR, die enthousiast hierop reageerde, gaf toen aan dat een demo in Oirschot wat lastig was, gezien het gewicht van 140 kilogram per speaker, maar bood meteen aan om naar zijn showroom te komen.
Van dit aanbod hebben wij uiteraard gebruik gemaakt en hij en zijn compagnon Daan Vreeswijk hebben speciaal voor ons een avond vrijgemaakt om ons het prachtige Goldmund geluid te laten horen.

Daan en Robert hebben elkaar ontmoet bij RAF en kregen ooit het idee om samen een bedrijf op te starten met een goede luisterruimte. Tevens wilden zij hun aandacht richten op domotica op hoog niveau.
Zij zijn begonnen met het merk Savant en sindsdien zijn er steeds meer merken bijgekomen, waaronder Goldmund.



De set van vanavond is als volgt opgebouwd:
Als bron een Lumin X1 streamer met separate voeding. Deze is via USB verbonden met een Goldmund Mimesis 11 voorversterker. Het signaal van de voorversterker gaat bekabeld naar de Goldmund Satya speakers. Dit kan ook draadloos. Bij de speakers wordt een USB stick geleverd die zorgt voor de verzending van het signaal van een USB output (van bijvoorbeeld een laptop) naar de speakers. De Goldmund voorversterker heeft deze zendelektronica aan boord, dus kan zonder deze USB stick verbinding maken met de speakers.
De drivers in de speakers zijn van Audio Technology en Scanspeak. Dat Audio Technology goede drivers maakt dat wist ik, en daar wordt nu ook weer het bewijs van geleverd. Goldmund heeft voor deze drivers gekozen omdat deze drivers (blijven) voldoen aan de specificaties die de fabrikant hiervoor opgeeft. Daardoor is het mogelijk om een goed technisch ontwerp te realiseren, met een nauwkeurige finetuning.
De kasten zijn vervaardigd uit aluminium en hebben een degelijke uitstraling.



We gaan luisteren!

Imelda May – Call me
Dit nummer heb ik gevraagd omdat ik het goed ken. Wat opvalt zijn de details in de gitaar, het mooie strakke laag, de helder doch warme stemweergave. Ook merk ik op dat de speaker geen last heeft van resonanties.

Sven Ratzke – Wenn Liebe uns zerreisst
Dit klinkt heel open, 3D! En toch komt de stem rechtstreeks naar je toe. Hier is ook weel veel detail hoorbaar en klinkt het geheel erg natuurgetrouw.

Vilde Frang – La capricciosa
Hier klinken de viool en de piano heel ruimtelijk. Dit zit ook voor een deel in de opname, want die ruimte die hoor ik thuis ook als ik dit nummer nog eens speel op mijn eigen set. Maar deze opname klinkt op de Satya’s waanzinnig echt! Alsof ze op een podium voor me zitten te spelen. Je hoort als het ware de klanken van de kasten van de piano en de viool.

The police – Spirits in the material world
Geen audiofiel nummer, maar voor een pop-nummer best veel details in de opname. Deze heb ik aangevraagd om te zien wat er gebeurt bij een pop-nummer. En hiermee krijg ik de bevestiging dat de Satya een echte alleskunner is. Ook dit gaat helemaal goed en ik luister met volle betrokkenheid. En wat een lekkere bass!

Eva Cassidy – Fields of gold
Een voor ons heel bekend nummer. Hier is de ruimtelijkheid / openheid in de stem heel erg goed te horen, wat we naar mijn idee bij andere sets nooit zo mooi hebben gehoord.

Dave Brubeck – Take five
Zo vaak gehoord dat het al bijna niet meer speciaal is, maar op deze set klinkt het net wat dynamischer dan we gewend zijn! En dat is nu opeens heel verrassend.

Leonard Cohen – You want it darker
Nog een bekende, op veel sets gehoord, maar vaak vielen ze met dit nummer door de mand.
Deze set absoluut niet. Wat een belevenis! De stem van Leonard Cohen komt kaarsrecht op je af. Evenwicht tussen ruimtelijkheid en directheid is hier perfect. Hierdoor kun je lekker ontspannen luisteren.

Lonnie McFadden – What a wonderful world
Dit klinkt lekker fris, zeker wanneer iemand vol overgave op een bugel begint te spelen.

Greg Brown – The foggy, foggy dew
Weer heel levensecht qua klank en kleur. Veel details van de gitaar hoorbaar. De warmte en diepte van de stem komen heel goed over.

The Choir of clare college – Messiah: For unto us a child is born
Dit is iets heel anders, maar evengoed genieten van begin tot eind!

Tommy Emmanuel – Old fashioned love song (live)
Hier gebeurt veel! Heel dynamisch, en we kunnen de speaker er niet op betrappen dat hij chaotisch dreigt te klinken. Het blijft natuurgetrouw en daardoor voor ons gehoor heel ‘normaal’, oftewel, wat voor ons gehoor wenselijk is.

Yosi Horikawa – Bubbles
Een nummer wat ik zelf ook vaak gebruik als ‘openingsnummer’ om speakers te laten horen. Hier is een heel mooi contrast hoorbaar tussen enerzijds het stevige laag en tegelijkertijd het sprankelende hoog, wat gewoon onbelemmerd door blijft gaan.

Michel Chapuis – Deuxième suitte de Noëls: Votre bonté grand Dieu
Dit klinkt ook weer heel dynamisch. Hoe vaak heb ik het woord dynamisch inmiddels al gebruikt? Slagen van de pauken zijn echt gigantisch. Ongelooflijk om dit te zien gebeuren bij een speaker met deze statige uitstraling.

Angus & Julia Stone – Draw your swords
Dit nummer klinkt misschien net wat helderder dan ik gewend ben. Ik mis alleen hier wel het hele lage laag. Daar verbaas ik mij een beetje over. Details van gitaren en percussie komen hier wel heel mooi naar voren.

Beach boys – Sloop John B.
Dit nummer heb ik nog nooit gehoord met zoveel mooie details, omdat ze eerder niet zozeer opvielen.

We merken nu wel dat de set steeds ‘losser’gaat klinken. Dit komt waarschijnlijk doordat we de X1 speler, die zo goed als nieuw uit de doos komt, nog aan het inspelen zijn.

Beethoven piano Sonata no. 21 in C: Waldstein
Zoals bij elk nummer, alles in de goede proporties. De piano wordt zo groot weergegeven als hij is. En de ‘kleur’ blijft goed, van hoog tot laag.

Paul Simon – Diamonds on the soles of her shoes
Je hoort duidelijk de verschillende ‘lagen’ in de stemmen. Achtergrondstemmen staan ook echt op de achtergrond.
Het instrumentale deel klinkt ook heel ritmisch en muzikaal, door goede balans laag/hoog weergave.
We luisteren nog even door en onze aandacht wordt op einde wat versterkt door de opvallende percussie aan het einde van het nummer.

We sluiten af met een stukje Requiem van Berlioz en knallen nog even met het nummer ‘Ocean of night’ van de Editors.

Wij bedanken Daan en Robert van harte voor hun gastvrijheid en hun enthousiasme waarmee ze deze avond speciaal voor ons hebben mogelijk gemaakt. Een avond waar ik zeker van weet dat er nog lang over nagepraat wordt binnen onze club.

Verslag: Cyriel Hoenen

16 mei 2019                                                                                                                                                                      

Verslag Kii-3 luidsprekers door Guido de Laet van Gydotron



Deze avond gaat verzorgd worden door Guido de Laet van Gydotron en hij wordt vergezeld door zijn vrouw Katrien. Bij binnenkomst staan de Kii-3 luidsprekers al in te spelen. Het eerst wat opvalt dat dit is zonder de nieuwe BXT extensie module is!
We hadden verwacht en gehoopt dat we de Kii’s zouden kunnen horen met deze toevoeging. Guido legt ons uit dat het niet gelukt is om tijdig over de BXT’s te kunnen beschikken.
De BXT’s blijken al zo gewild te zijn, dat ze nu al moeilijk leverbaar zijn!
We hebben de Kii’s eerder gehoord in november 2015. Toen was Guido bij ons samen met Kii-3 ontwerper Bruno Putzeys. De luidsprekers lijken uiterlijk ongewijzigd t.o.v. toen. Dat is op zich al een compliment! Veel luidsprekerfabrikanten presteren het om een model uit te brengen met daarbij een verhaal waarom het allemaal precies zo gedaan moest worden, om dan in korte tijd later weer een nieuw model uit te brengen met een geheel andere filosofie en bouw!

 

De grootste wijziging t.o.v. toen is wellicht de controller die nu beschikbaar is. Daarmee wordt de Kii-3 tot een volledig afspeel systeem. De controller zelf beschikt over 1x SPDIF, 1x TOSLINK en 1x USB input. Via de controller is ook de analoge (XLR) input op de speaker te activeren. Daarnaast is (natuurlijk) ook het volume te regelen via de controller.
De Kii-3 beschikt over een mogelijkheid om een lichte (1 a 1,5 dB) aanpassing te maken in de gebieden rond 300Hz, 3kHz en 10kHz. Bij deze demo staat alles in de neutrale stand, maar in thuissituaties is hier een persoonlijke voorkeur mee te bewerkstelligen.

Als bron gebruikt Guido vanavond een gemodificeerde (re-clocked) Marantz CD-80 speler. Guido begint met te vertellen dat muziekkeuze bij High-end audio demo’s altijd ‘n ding zijn! Het hoeft niet altijd Diana Krall te zijn! Hoewel er altijd weer mensen zijn die daar precies wel naar vragen! Guido zal vanavond proberen een goede mix te presenteren van zowel audiofiele als ook ‘gewone’ opnamen. Het eerste nummer is een track van het album ‘Duets’ van Rob Wasserman.
Al direct laat de Kii-3 hier horen waar deze luidsprekers in excelleren. Zeker in verhouding met hun afmetingen. De laagweergave is indrukwekkend!



Het tweede nummer is een track van Angus & Julia Stone. Ik ken dit album goed. Het nummer Santa Monica dream komt met een grote nauwkeurigheid uit de speakers, maar ik mis de betrokkenheid die ik thuis ervaar. Wellicht ook te wijten aan het feit dat ik thuis veel dichter bij de speakers zit.

Verder gaat het met Lou Reeds Walk on the wild site. Dit nummer is ook al vaak gepasseerd in onze demo-ruimte. Vaak vergezeld van een ongecontroleerde laagweergave. De Kii’s blijken geen moeite te hebben met onze niet al te perfecte zaal akoestiek.
Guido legt uit dat dit ook een ontwerp aspect is van de Kii-3’s. Het is Bruno’s team op unieke wijze gelukt om het afstraalgedrag in het lage tonen gebied in een cardiod vorm te krijgen. Ze noemen dit ‘The Active Wave Focusing Solution’ (zie hun website www.kiiaudio.com). Guido gaat door met een mooie mix van nummers.

 

Ik zit best wel ver rechts van de sweet-spot. Ik kan de afbeelding niet beoordelen vanuit deze positie. Het geheel van muziek beleving bestaat (naar mijn mening) uit de klankmatige aspecten gecombineerd met de afbeelding die een systeem weet neer te zetten. Na de pauze maar gaan verzitten!
Als ik om me heen kijk of ik bij de andere leden meer emotie zie, constateer ik dat ze meestal geïnteresseerd en ‘braaf’ zitten te luisteren, maar er bewegen geen voetjes!

Guido geeft tussen de nummers door veel uitleg over de wetenswaardigheden van de Kii-3’s. Onder andere dat alle 6 driver-units actief worden aangestuurd met elk een eigen 250 watt Ncore class D versterker, DSP en D/A conversie!! De Active Wave Focusing technologie houdt zoals gezegd de laagweergave tot 50Hz in een cardiod (naar voren gerichte) vorm.
Daar beneden, tot ongeveer 30Hz, zal de laagweergave omnidirectioneel zijn. Voor plaatsing nabij een achterwand of hoek is er een compensatie (boundary) switch aanwezig om alsnog laagproblemen te voorkomen! Tijdens onze demo staan de luidsprekers royaal vrij van achterwand en hoeken en de boundary switch staat bij ons daarom op ‘free’.
Guido vermeldt er voor de volledigheid ook nog maar bij dat bij alle instellingen de fase-reinheid gewaarborgd blijft. We hadden ook niet anders verwacht van Bruno’s team. De Kii’s hebben bij ons een lichte toe-in. Guido merkt op (wat we zelf natuurlijk ook weten) dat het onmogelijk is om voor iedere luisterpositie een optimaal resultaat te hebben. Ook de Kii’s hebben een sweet-spot maar niet heel kritisch. Zelf experimenteren voor het beste resultaat dus.



Er zijn klanten die volgens Guido helemaal geen toe-in hebben of willen. Vervolgens noemt Guido een reeks gerenommeerde opnamestudio’s die de Kii-3 hebben aangeschaft. In Belgische studio’s zijn er veel in gebruik. Vaak hebben ze de Grimm Audio LS-1 afgelost, ook al omdat de Kii’s eenvoudiger te verplaatsen zijn. Als Guido ook nog verteld dat de Abby Road Studio’s ook een aantal Kii-3 luidsprekers hebben aangeschaft, zijn wij er van overtuigd dat deze luidspreker wereldwijd door audio professionals wordt omarm! Opname professionals en muzikanten willen een neutrale en correcte weergave. Guido vertelt een anekdote van een celliste bij hem in de winkel die erg onder de indruk was, want ZO klinkt een cello!

Een bijkomend voordeel bij het Kii-3 systeem, is het feit dat kabels weinig of geen invloed hebben! Daar gaat onze lol van elk half jaar weer een kabeltje wisselen, haha. De ingangstypen zijn gekozen na inventariseren bij de (prof) gebruikers. De analoge ingang gaat rechtstreeks via de (master) Kii-3. De kast van de Kii-3 is een gesloten systeem uitgevoerd in een hard-schuim vergelijkbaar met de KEF blades. De huidige Kii-3’s kasten komen nu uit een Duitse fabriek en hebben nog betere eigenschappen.
Voordat we weer muziek gaan luisteren, deelt Guido nog zijn mening over room-correctie versus goede akoestische ruimte behandeling. Hij is duidelijk voorstander van het laatste, waarbij hij een nagalmtijd van 0,35 tot 0,42 seconde als ideaal ziet. Verder geeft hij de voorkeur aan het verstrooien van het geluid t.o.v. (te veel) dempen.



Dan klinkt er weer muziek. Het nummer Gold van Gabriel Rios maakt indruk. Inderdaad mooi in het laag ook zonder de problemen die we vaker in onze ruimte hebben. Ook het volgende nummer van het Belgische Bazart (goud / liever snel naar de hel …) heeft een flinke hoeveelheid laag. Niet perse een audiofiele opname en door de flinke slinger die Guido aan de volumeknop heeft gegeven vind ik het best vermoeiend klinken. Maar de laagweergave gaat tenminste niet fout.

Na de pauze ga ik op een betere luisterpositie zitten. De gestreken bas in het eerste nummer na de pauze (Ray Brown – Moonlight serenade) klinkt ronduit indrukwekkend uit deze kleine speakers en in onze grote ruimte.
Op verzoek wordt er een percussie nummer met veel dynamiek uithalen gedraaid. We zien de Kii-3’s nu af en toe met de ogen (Leds) knipperen! Het blijkt dat de ingebouwde beveiliging in werking treed. Die voorkomt dat de conussen buiten hun maximale lineaire uitslag treden. Een heel verstandige functie die ook te vinden is bij de Grimm LS-1. Echter heeft de Kii-3 een 2 traps uitvoering. Nog maar een nummer die de bas kwaliteiten van de Kii-3 laat horen. Christian McBride strijkt en plukt de contrabas. Ik kan zelfs wat bas-druk voelen! Ik vraag me af wat de BXT extensie hier nog aan toe kan voegen. Uiteraard nog meer druk, en waarschijnlijk iets meer gemak. We zullen moeten afwachten tot Guido nog eens komt met de BXT’s.

Guido gaat verder met een uitleg over het feit dat sterk dynamische muziek (bijv. big-band) zelden on-gecomprimeerd opgenomen zal zijn. Het dynamische bereik past gewoonweg niet op de afspeelmedia! En versterkers zouden uitzonderlijke power reserves moeten hebben van 1000 – 2000 watt!! Maar even goed zijn er met goede opnametechnieken voor thuis (gelukkig) zeer genietbare momenten te realiseren.

Er worden nog een paar zelf meegebrachte CD’s gedraaid (zijn we niet meer zo gewend in dit streaming tijdperk). Als laatste ‘lezing’ verteld Guido nog iets over ruimte informatie en dat die vooral met het laag en mid-laag meekomt.
Als ik na afloop wat meningen pols, krijg ik vooral meningen die aansluiten van wat ik zelf ook vind. Dit is een heel precies en eerlijk systeem met een ongelooflijk krachtige en precieze laagweergave. Uitermate geschikt voor professionals! En voor de thuis luisteraar? Dat hangt er vanaf waar je voorkeur ligt. Ik weet dat er leden binnen onze club zijn die exact dit soort precisie zoeken. Anderen (waaronder ik) willen vooral (emotioneel) betrokken worden door de muziek. Voor deze laatste categorie is dit niet de ideale luidspreker, voor de eerste categorie juist wel! Zelf kiezen dus!



We bedanken Guido voor deze leuke en leerzame avond en hopen hem binnenkort weer bij ons te mogen begroeten, maar dan met de BXT’s.

Playlist:
1) Rob Wasserman - Duet
2) Angus & Julia Stone - Santa Monica dream
3) Lou Reed - Walk on the wild site
4) Jeanette Lindstrom - closer
5) Miles Davis - So what
6) Reveries Eiji Oue - (iets van debussy)
7) Gabriel Rios - Gold
8) Bazart - Goud Pauze
9) Ray Brown - Moonlight serenade
10) Charly Antolini - Knock out
11) Christian McBride - Night train
12) Leonard Cohen - The Gipsy’s Wife
13) Agnes Obel - Riverside
14) Jennifer Warnes - First we take Manhattan (niet de re-master)
15) India Arie - Promisis

Veslag: Guus Das
Foto’s: Jeroen Klijntunte



18 april 2019                                                                                                                                                                      

Verslag "Servi-Q en Audiomaat"

Het is vanavond volle bak en vrijwel alle stoeltjes zijn bezet. En nadat Rob Dokter de avond aftrapt met het introduceren van de gasten neemt Henk Geurtsen van SERVI-Q het woord. Het is altijd goed te weten waar de roots van een audiomerk liggen en welke ontwikkeling zo’n bedrijf heeft meegemaakt.