In de bovenstaande menubalk staan de knoppen naar de clubavonden van voorgaande jaren.
Kijk bij Agenda voor de komende clubavonden
.  


17 Mei 2018                                                                                                                                                                      

Verslag ZMI-Audio

Deze avond, 17 mei 2018, is Kristoffer (Kris) Zegers van ZMI-Audio te gast bij de Audioclub Oost Brabant.
De set die Kristoffer Zegers vanavond heeft meegenomen voor de demonstratie bestaat uit:



- CEPHEI 5.05 luidsprekers (ZMI-Audio, Nederland)
- Luxman L-507uX geïntegr. versterker(Japan, € 6000)
- CEC CD5 (Japan, € 3000)
- Luidspreker kabels Audionote (UK)
- XLR interlinks Furutech (Japan)
- (De voedingskabels zijn van een onbekend merk maar lijken behoorlijk standaard).

N.B. De Luxman versterker en de CEC DAC zijn ter beschikking gesteld door AudioLife uit Buren. https://audio-life.nl/
Namens de democommissie van de Audioclub Oost-Brabant verzorgt Cyriel Hoenen deze keer de introductie. Cyriel introduceert kort Kristoffer Zegers en zijn apparatuur.



In april 2017 was Kris ook al te gast bij de AOB, toen met de CEPHEI 20.2 luidsprekers.
Zegers Music Innovations, ZMI-Audio, is een vrij jong bedrijf dat is gestart in 2016 in Breda.
Kris geeft aan dat de CEPHEI 20.2 met een hoogte van 2 meter door een aantal klanten potentiële koper als te groot wordt ervaren.

Vandaar dat hij nu een bescheidener systeem de CEPHEI 5.05 komt demonstreren.
Het gaat hier wederom om een open baffle (OB) systeem, een tweeweg luidspreker, met 1 breedband luidspreker van 8 inch en 1 tweeter van 1 inch.
In het belangrijke frequentiegebied van 300 tot 7000 Hertz is de weergave niet gefilterd!
Boven ongeveer 7000 / 8000 Hertz begint de tweeter. Volgens Kris geeft dit een zo open mogelijk geluid. Dit heeft hij proefondervindelijk vastgesteld.
(In de Linkwitz LX521 wordt de tweeter bewust beredeneerd ook vanaf 7000 Hertz ingezet).
Naar de lage frequenties toe moet de breedbandluidspreker door het filter opgehaald worden.
Dat kost wel wat vermogen, maar Kris geeft aan dat het rendement ongeveer 87 dB/Watt is.
Deze luidsprekers zijn eigenlijk bedoeld voor kamers tot ongeveer 30 á 40 vierkante meter.
Onze luisterruimte is wat te groot, er zou nu eigenlijk een subwoofer bij moeten.
Om deze reden draait Kris het laag iets terug (voor de pauze) om de full range driver te beschermen tegen al te grote uitslagen. (Het gaat hier om het prototype systeem waarin nog niet de beveiliging is ingebouwd zoals in de definitieve productieversie. Deze productieversie wordt ter beveiliging steil afgefilterd beneden 38 Hertz).

Een paar CEPHEI 5.05 luidsprekers kost Euro 5800,-. Kris geeft aan dat ook de mogelijkheid bestaat in het onderste deel van het klankbord twee woofers te plaatsen, dan krijg men een veel krachtiger laag dus ook prima geschikt voor grotere ruimtes.
De meerkosten zijn dan Euro 2000,-.



Hoe klinkt de set?
– In het pianostuk van Bert van de Brink klinkt de piano breed (op de eerste rij). Sommige noten komen er zeer nadrukkelijk luid uit maar dat zit waarschijnlijk in de opname.
– Het nummer “I feel it like you” van Malia en Boris Blank klinkt klinkt in het middengebied wat te helder en de s-en zijn redelijk hard. Het laag wordt iets gemist.
Wat opvalt is dat op de eerste twee rijen er een verschil is tussen de middelste stoel en de stoel ernaast. Volgens Kris is dit een OB eigenschap. Achter in de zaal was dit effect er niet!
Tijdens het slagwerknummer “Azwan” dacht ik echt dat een bepaald instrument achter me hoorde, heel bijzonder.
Dit is namelijk de bedoeling van deze enorm ruimetelijke opname en het wordt dus echt knap weergegeven.

 

Na de pauze heeft Kris de toonregeling neutraal gezet, iedereen vond dat de balans nu veel beter was.
– In “Your Latest Trick” zat de zanger mooi in het midden en was het geluid homogeen (achter in de zaal als luisterpositie).
– Het nummer van Bob Dylan klonk heel mooi, waarschijnlijk ook een heel goede opname.
– Patricia Barber klonk wat erg warm/vol in het lage midden (waarschijnlijk een vakdeformatie van de schrijver, omdat ik dat in mijn eigen systeem niet goed voor elkaar krijg).
– “Takla Makan” klinkt mooi ruimtelijk zonder overdreven veel hoog.



De vraag werd gesteld of Kris een referentie heeft om de de luidsprekers te tunen.
Hij heeft meerdere luidsprekers waar hij zijn systeem mee vergelijkt.
“De Harbeth 30.1 is een systeem wat qua timbre in de buurt komt van de CEPHEI 5.05 wordt vaker gezegd”.
De breedbandluidspreker van Seas doet zijn werk hier uitstekend.
Kris adviseert een versterker van 30 tot 60 Watt en voor een grote ruimte ongeveer 100 Watt.
Concluderend kunnen we vaststellen dat de CEPHEI 5.05 een heel eerlijk, mooi evenwichtig en homogeen geluidsbeeld heeft.

De muzieklijst:
Bert Van Den Brink & Hein Van De Geyn Northsea Night (Live)
Enya - Once you had Gold
Enya - La Sonadora
Pat Metyheny - Alfie
Malia/Boris Blank - I feel it like you
Malia/Boris Blank - Raising Venus
Driss El Maloumi - Azwan

Pauze
Dire Straits - Your Latst Trick (live)
Dire Straits - Private Investigations
Simon Preston - Toccata and Fugue in D Minor, BWV 565
Concert Royal No.4 in Minor, Prelude (Philips “Sound Catalogue Vol 4)
Variations on a Theme, Rossini's La Cenerentola (Philips “Sound Catalogue Vol 4)
Pink Floyd - Another Brick In The Wall part 1
Bob Dylan - Man in the Long Black Coat
Patricia Barber - Romanesque
Yello - Takla Makan

Ter afsluiting bedankt Cyriel Hoenen Kristoffer Zegers en Jan Drenth hartelijk voor deze mooie demonstratie.
Natuurlijk krijgen ze van Cyriel een fles wijn en de AOB pen.




Veslag: Hans Hartsuiker
Foto’s: Jean de Vassy

19 April 2018                                                                                                                                                                      

Verslag Bloomline Acoustics

Omniwave

Vandaag is Leo de Klerk van Bloomline uit ‘s Gravendeel bij ons te gast. Hij heeft een set Omniwave speakers meegenomen, een speakerset met zeer aparte eigenschappen, die zorgen voor een top 3D weergave. Ze worden ook wel ‘de onhoorbare speaker’ genoemd. In de opstelling, wat mede voor de ruimtelijke weergave zorgt, is de speaker zelf nauwelijks tot niet te localiseren. Er wordt een diffuus weergaveveld gecreëerd. Daarover later meer. Want buiten de filosofie achter zijn systeem wist hij ons ook heel veel te vertellen over de oorsprong van het opnemen en afspelen van muziek.



Bij binnenkomst worden we al direct verrast door de aparte opstelling. De Omniwave speakers staan in het midden van de zaal opgesteld, met aan beide zijden een paar rijen stoelen!
De ene helft van de aanwezige leden kijkt dus naar de andere helft. Dit hebben we nog nooit zo meegemaakt!

Leo gaat eerst 100 jaar terug in de tijd en vertelt ons hoe men toen microfoons ontwikkelde, opnames hiermee maakte en hoe geluid en muziek werd weergeven, namelijk via een mechanisch versterkte hoorn.Men wist toen al dat een hoorn nadelige eigenschappen had, namelijk dat geluidsgolven een ongewenst gedrag hebben en een verstoorde frequentiekarakteristiek veroorzaken.

 

Er volgt een uitgebreide lezing over o.a. kam-filtering, timbre, grondtonen en harmonischen. Leo legt uit hoe ons gehoor en ons brein hierop reageert.

Ons brein is een belangrijke schakel in hoe we geluid ervaren. In 1898 schreef professor Lodge een patent voor een weergever met een omgekeerde conus. De opzet was dat er op meerder plaatsen in een ruimte een goed geluid waargenomen kan worden, in plaats van de gebundelde weergave via een hoorn.
In 1925 ontwikkelde Roelof Vermeulen op basis van dat principe voor Philips een driver met zo’n omgekeerde conus.
Met de uitleg over een goede weergave uit 1 speakerdriver in onze rugzak, gaat Leo zijn speaker demonstreren. Hij laat ons een stemweergave horen via 1 speaker en hij laat ons door de ruimte lopen. Hij legt ons daarbij uit hoe de weergave zich in de ruimte
voortzet. Hij vertelt dat de akoestiek invloed heeft op hoe het geluid bij ons overkomt, laat ons ervaren hoe ons brein omgaat met hetgeen we horen en wat er gebeurt als we onze positie veranderen ten opzichte van de bron van het geluid.
Hij laat ons ook horen wat voor effect het heeft als de speaker anders gericht wordt. Hij richt de speaker naar beneden om zo weinig invloed van onze ruimte te krijgen. Wanneer we een tweede speaker inzetten krijgen we een veel ruimtelijker effect.
Nadeel is echter dat dit nu de plaatsing wat ten nadele komt. Als de speakers naar elkaar toe worden gericht dan wordt dit wel beter, maar dat zijn we het andere effect kwijt.

Tijd om de filosofie achter het systeem uit te leggen.
Hij maakt met 4 speakers, die aan elke kant in een hoek van 90 graden staan opgesteld, een combinatie van beide. Op deze manier creëert hij een 3D effect. Het is als het ware een diffuse weergave, zoals ook ooit het idee was achter het 3D effect van het optische ‘viewmaster’ systeem.



Dat bereikt hij met deze opstelling, én… het principe van de omgekeerde conus. Zoals eerder werd verteld is een hoornvormige weergever namelijk niet ideaal.

De coaxiale drivers zijn volledig in eigen beheer ontwikkeld.
Leo is perfect geslaagd om hiermee het ruimtelijke effect te verwezenlijken. De weergave is ontzettend goed verspreid over de ruimte. We kunnen ons zelfs een voorstelling maken van de ruimte waarin de opname gemaakt is. Hij laat ons diverse opnames horen, zoals een damesstem in een kapel, uitbundig slagwerk, een historische opname met een gedempte trompet en een
klarinet en een fagot concert. Kortom, diverse opnames met een bijzonder karakter, wat we hier zo goed mogelijk willen overbrengen en tot zeer verrassende resultaten leidt, middels dit systeem.

We horen niet alleen links en rechts, maar ook diepte. We horen de verschillende lagen in de opname. Voor de demo liet hij een live opname horen met vogelgeluiden. Je kon heel ver weg ergens een specht aan het werk horen, alsof je in het bos stond.
Hij laat ook horen dat dit ruimtelijke effect kan optreden bij een mono opname.
We missen het stereobeeld niet echt, omdat deze opstelling zorgt voor eenzelfde ruimtelijkheid.
Leo laat ‘echte’ opnames horen, dus geen bewerkte opnames met onnatuurlijke effecten, maar opnames die mensen gemaakt hebben met een taperecorder en microfoons op de juiste plaats, namelijk aan weerszijden van het hoofd, net zoals een fotograaf ook zijn foto’s maakt.



Vervolgens laat Leo enkele demo’s horen van Lyngdorf, om te laten horen hoe muziek klinkt.

Na de pauze geeft Leo nog uitleg over de technologie van de omniwaves. We hebben geleerd dat een hoorn de geluidsvoortplanting verstoort. Met het idee om de conussen om te draaien, bereiken we een 360 graden afstraling.
De tweeter wordt in het midden geplaatst, om tijdsdelays te voorkomen.
Door de constructie van de Omniwaves hebben we ook veel minder last van vervelende interferenties die normaal gezien met het filter gecorrigeerd moeten gaan worden. Er kan zodoende een zeer eenvoudig filter toegepast worden wat veel voordelen biedt.

We experimenteren nog wat met de opstelling, verdraaien de speakers en horen het effect hiervan. We zien dat er duidelijk verschillen optreden en horen uit de zaal verschillende voorkeuren. Het systeem heeft daardoor veel mogelijkheden en de speaker wordt ook op diverse manieren toegepast door diverse gebruikers.



Maar een goede opname is nog veel belangrijker. Leo laat nog een paar verschillende opnames horen, goed en slecht. Een microfoon die geplaatst is onder de klep van een vleugel, of in het midden van de zaal, maakt zeker verschil. Leo is duidelijk geen voorstander van closemiked opnamen.

Bij het draaien van een opname met orgelmuziek valt nog op dat de laagweergave heel verrassend is uit zo’n relatief kleine units, al wordt door sommigen wel wat sub-laag gemist. Maar dat kan volgens Leo met een goed integrerende subwoofer opgelost worden. Bij het draaien van diverse nummers ervaren we verder: diepte, afbeelding (podium), dynamiek en realisme!
We hebben vanavond veel geleerd over 3D opnames en weergave, hoe muziek wordt opgenomen, wordt weergegeven en vervolgens weer door ons wordt geregistreerd en geïnterpreteerd.
Leo weet hier als musicus, opnametechnicus, studioeigenaar en toonmeester ontzettend veel van af en dat is ook terug te vinden in het ontwerp van dit bijzondere speakersysteem.



Het was een zeer indrukwekkende avond en we bedanken Leo voor deze bijzondere ervaring. Een ervaring die we als audiofiel niet hadden willen missen.


15 Maart 2018                                                                                                                                                                      

Foto's Ledenvergadering

Vanavond was de ledenvergadering gevolgd door de vintage avond. Hieronder een foto impressie.

 

15 Februari 2018                                                                                                                                                                      

Verslag Harmony Audio Import

Vanavond is Harmony Audio Import te gast.
Harmony Audio Import is in 2017 opgericht door Kees Wijnbergen en Ben van Leliveld.



Ondanks dat het bedrijf nieuw is, blijkt dat de oprichters hun sporen al vele jaren in de audiowereld hebben verdiend.
Ben van Leliveld is vanavond aanwezig namens zijn eigen bedrijf Acoustic Matters (acousticmatters.nl)
Daarnaast is aanwezig Peter Chattelin van Chattelin Audio Systems uit Den Haag.
Naast Ben en Peter is Mario er ook hij zorgt voor de logistiek. Dat is geen luxe want het gaat bij deze demo om gewichtige componenten.

De set die vanavond wordt gedemonstreerd bestaat uit:
- Wilson Audio Yvette luidsprekers (USA)
- Zanden 8120 Eindversterker (Japan)
- Zanden 3100 Voorsversterker
- Zanden bekabeling, interlinks en luidsprekerkabels (primeur!)
- Luxman D08U CD/SACD speler (Japan)
- CAD Ground Control unit (UK)
- RTFS Sirrah diffusors en bas absorbers (DL)


    

Namens de democommissie van de Audioclub Oost-Brabant verzorgd Cor van Zundert deze keer de introductie en Cor heet Ben van Leliveld en Peter Chattelin van harte welkom.

Ben neemt vervolgens het woord en hij geeft aan de hand van een uitvoerige presentatie eigenlijk een college over akoestiek.
De presentatie is uitermate leerzaam.



Ben geeft een groot aantal voorbeelden van zijn projecten en praktijksituaties.
De Sirrah diffusors, die midden tussen de Wilson Audio Yvette luidsprekers opgesteld staan, en de bas absorbers die in de hoeken staan, worden uitvoerig besproken.
Voor akoestische problemen of vragen kan Ben langs komen en een deskundige oplossing bieden.
Professioneel doet hij dit zelfs ook voor bekende opnamestudio's.



Ben heeft daarbij de beschikking over een 3D akoestisch simulatiepakket, dit geeft in kleuren aan wat het akoestische gedrag is van een bepaalde ruimte met alle voorwerpen daarin.

Omdat een akoestische beoordeling niet alleen door metingen wordt gedaan, maar vooral ook door te luisteren, neemt hij bij een bezoek ook altijd een drietal “referentie” opnames mee: Rebecca Pidgeon/ Spanish Harlem, Jennifer Warnes /Way down Deep en een opname waar Ben zelf bij is geweest met onder andere een Steinway concert vleugel.
Later op de avond gaf Ben aan dat een zogenaamde 0-meting inclusief reiskosten NL € 500,- kost.

Na een kort pauze neemt Peter Chattelin van Chattelin Audio Systems het woord.



Hij introduceert zichzelf uitvoerig en hij is al meer dan 25 jaar als “audio adviseur” voor diverse winkels werkzaam geweest. In 2009 heeft hij zijn eigen audiowinkel in hartje Den Haag opgericht.

Peter is een zeer bevlogen man die vanuit zijn muzikant zijn al 35 jaar professioneel het vak audio beheerst en is tevens oprichter van het bekende Pink Project ( De Pink Floyd Tribute band van NL ) waarmee hij al 23 jaar alle theaters bespeelt. Het gaat hem echt om de essentie van de muziek.
De Wilson Audio Yvette luidsprekers zijn ontworpen door Daryl Wilson dit is de zoon van de oprichter David Wilson.
Heel belangrijk bij het ontwerp was het tijdsgedrag van de drieweg bas-reflex luidspreker. Daarnaast het vermogen om “echte amplitude over te brengen aan de luchtmoleculen”. Dus “de echte energie van live gespeelde instrumenten”.

- Zanden uit Japan met als ontwerper de heer Yamada maakt in kleine oplages met veel liefde buizenversterkers. Zij streven naar het bouwen van “de ultieme buizenversterker”.
De gedemonstreerde 8120 versterker uit de Modern Line heeft KT120 eindbuizen en heeft een eenvoudige functionele behuizing.



- De CAD ground control unit is aangesloten op de aardmantel van een tulpstekker van de Luxman CD/SACD speler. Op deze manier wordt aanwezige HF vervuiling geëlimineerd en in warmte omgezet.
Peter geeft aan dat dit voor bepaalde digitale apparaten een hele verbetering oplevert maar niet voor alle apparatuur. De toepassing van de CAD ground control unit “klopt hier”.
Bij Chattelin Audio Systems geven ze ook speciale demonstraties van het gebruik van de CAD unit.
- Als bron wordt de Luxman D08U CD/SACD speler gebruikt (deze bevat, dat heb ik opgezocht, de geweldige Burr-Brown PCM 1792A DAC's).
- Als primeur is gebruik gemaakt van Zanden bekabeling.



Na de presentatie van Ben en de inleiding van Peter worden de volgende opnames ten gehore gebracht:
- Antonio Vivaldi, Chello Sonatas, Preludio Largo (track 13)
- Shirley Horn, You won't forget me, Beautiful love
- Melanie De Biasio, No Deal, With all my love
- The Weavers, Reunion at Carnegie Hall 1963, Ramblin' Boy
- Niels Lofgren, Band Live, Bass & Drum intro
- John Rutter Requiem, A Gaelic Blessing
- Andreas Vollenweider, Book of Roses, Passage to Promise
- Dave Bruback, Time Out, Take Five (K2HD remastered CD)
- Dusty Springfield, Dusty in Memphis, Son of a Preacherman



Hier was het einde officiële gedeelte:
- Leonard Cohen, You want it darket, On the Level
- Mephisto CD, Danse Macabre
- Wende Snijders, Chante!, Come Together
- Paul Simon, Live in New York City 2011, The Sound of Silence
Enkele CD's (John Rutter en Mephisto) zijn opgenomen door Keith Johnson en worden geïnverteerd afgespeeld. (Een knop op de voorversterker).
Blijkbaar is de Amerikaanse opnametechniek zo dat de absolute fase van de opnamemicrofoons andersom is.

Hoe klinkt de set?
We kunnen hier heel kort over zijn het is een top set.
Vermoedelijk een van de beste, zo niet de beste, weergave die we tot nu toe hebben gehoord.
De luidsprekers presteren in onze luisterruimte bijzonder goed.
De plaatsing van de luidsprekers was erg ver naar achteren hetgeen bij veel luidsprekers niet goed uitpakt.
De Wilson Audio Yvettes stonden achterin goed waarschijnlijk optimaal ondersteund door de akoestische diffusors en dempers.
De combinatie van de Zanden 8120 Eindversterker met de Wilson Audio Yvettes blijkt een heel goede te zijn. Peter had nog wel een reserve versterker achter de hand maar dat was overbodig.
Peter gaf aan dat de luidsprekers in sommige frequentiegebieden naar 2 Ohm gaan en erg veel vermogen “zuigen” uit de versterker.



De combinatie is uitstekend en er is een goede basweergave, dus deze buizenversterker kan dat prima.
In de opname van Melanie De Biasio zit zoveel detail en er gebeurt zo veel, dit is iets wat echt bijzonder was.
Bij The Weavers is het net alsof je zelf in de zaal zit. (Pete Seeger staat rechts, weer vreemd op mijn CD staat hij links, dit heb ik al eens eerder meegemaakt).
De Danse Macabre geeft aan dat de set in staat is tot weergave van “realistische” geluidsniveaus.
De plaatsing van de instrumenten en artiesten was heel goed.
Het nummer van Niels Lofgren geeft goed een echt ruige basgitaar weer.
Zelf had ik het geluk op de eerste rij te zitten, naar mijn smaak was er iets teveel hoog maar dat kan aan de luisterpositie liggen.
Een mede lid gaf aan dat het hoog en midden mooi helder en ruimtelijk klonk zoals bijvoorbeeld in het nummer met Sirley Horn en Toots Tielemans maar dat hij soms het hogere laag minder mooi vond.
De totale set kost volgens de heren tussen de 80 en 85.000 Euro. Dat is een fors bedrag maar voor een dergelijke top set valt dat mee.
Resumerend, plaatsing heel goed, weergave stemmen natuurlijk, laag stevig en geluidsniveau enorm.
De set kan eigenlijk alle soorten muziek zonder problemen weergeven.
Wat wil een mens nog meer?

Aan het einde van de officiële avond deelt Cor de flessen wijn en de AOB pennen uit.



Ook wij krijgen een presentje een sampler CD van Chattelin Audio.
De demonstratie was echter nog niet afgelopen, de demo werd nog gevolgd door vier mooie extra tracks.
Dit was heel bijzonder zeker omdat men na het officiële einde gebiologeerd bleef luisteren naar de extra nummers.



De heren Ben, Peter en Mario worden hartelijk bedankt voor deze geweldige demonstratie.

Verslag: Hans Hartsuiker
Foto’s: Jeroen Klijntunte


18 Januari 2018                                                                                                                                                                      

Verslag Daudio

Vanavond waren Jeroen Dezaire en Hans Beckeringh van Daudio bij ons te gast. Ze waren vorig jaar al bij ons op bezoek geweest met de C1 dipool luidspreker. Maar op de X-Fi beurs waren wij ook zeer onder de indruk van hun nieuwe model, de S1. We vonden dat deze set ook een plaats in onze agenda verdiende, dus hebben we Hans weer benaderd en hebben zij met alle plezier weer een interessante demo voor ons verzorgd.



Daudio bestaat inmiddels al 5 jaar. Zij misten op de markt een dipool luidspreker en hadden de behoefte om het publiek te laten ervaren hoe revolutionair een dergelijke speaker kan klinken. Zij besloten om zelf hiermee aan de slag te gaan en kwamen met diverse succesvolle modellen, waaronder nu ook weer de S1 die heel veel in zijn mars heeft en zich overduidelijk onderscheidt van de diverse modellen die er nog meer op de markt zijn.

Jeroen houdt zich met name bezig met de techniek en Hans met het ontwerp. Samen delen zij een uitgesproken mening omtrent audio en de vereisten van een goede speakerset. Zij vinden transparantie, muzikaliteit en warmte in de weergave belangrijk, en vooral: niet te veel kleuring.



Daudio is van mening dat een open baffle speaker revolutionair beter klinkt. Er is geen kast, die normaal gezien grotendeels de klankkleur van de luidspreker bepaalt. De kast trilt namelijk mee na beweging van de conus, deze trilling plant zich voort over het gehele oppervlak van de behuizing en ijlt bovendien na.

Daarnaast heb je het geluid dat aan de achterkant van de driver in de kast wordt opgesloten, daar rond kaatst en vervormd weer door de conus naar buiten komt. Bij een dipool gebeurt dit niet, het geluid mag vrij en onvervormd de ruimte in en komt veel later op de luisterplek terug als onderdeel van de galm in de ruimte. Bij een A/B vergelijk wordt met dezelfde driver direct duidelijk dat de driver vrij en snel kan bewegen.



Een speakerkast zorgt dus voor verkleuring, vervorming en vertraging.

De open baffle van de S1 heeft een dusdanige omvang dat er door akoestische kortsluiting slechts 6dB wordt ingeleverd ten opzichte van een gesloten kast. Dit verlies in rendement wordt weer terug verdiend als er een tweede woofer wordt ingezet, een tweeter die veel power levert, en een wat grotere middentoner.
Het rendement is 88 dB en we komen tot ongeveer 30Hz in het laag met vol vermogen.
De S1 speaker kost 9250 euro per stuk. De marge is dan nog steeds laag, want er wordt gebruik gemaakt van exclusieve en zeer goede drivers en filteronderdelen. Er is er veel aandacht besteed aan de bouw van een fraaie, degelijke baffle voor de speaker, namelijk 4 cm dik eikenhout.

De tweeter is van het Duitse merk Mundorf, wat ook onder meer is toegepast voor de filter onderdelen. De driver voor de middentonen en de woofers lieten zij door het Deense merk AudioTechnology speciaal ontwikkelen naar de gewenste specificaties.



Zij demonstreren deze speaker met een eigen versterker, de Daudio N1000, gebaseerd op Ncore NC500 technologie, een Merging Nadac Netwerk DAC, waarbij een netwerkaansluiting als interface dient voor de overdracht van het audiosignaal. Tevens hebben zij een Isotek aquarius EVO3 ingezet voor de stroomvoorziening.

We gaan luisteren!

• We beginnen met ‘Them there eyes’ van Paulien van Schaik en Hein van de Geyn. Stemmen klinken heel helder en open, sprankelend en helemaal niet fel. Instrumenten klinken natuurlijk en los. Het is een ruimtelijk en rustig geheel.
• Hierna ‘The ghetto’ van George Benson, wat heel muzikaal en ruimtelijk klinkt en toch niet chaotisch. Het is één, mooi geheel.

Dan horen we ‘Beautiful love’ met het prachtige open mondharmonicageluid van Toots Thielemans en daarnaast de warme stem van Shirley Horn. Het mondharmonicageluid verspreidt zich echt heel goed rondom de speaker en springt echt uit de rest van de weergave. Wat een beleving!



• ‘Don’t cry for no hipster’ van Ben Sidran klinkt eveneens erg muzikaal. Het laag presenteert zich echt als een fundamentele basis waar de totale weergave op staat.
• Hierna ‘Making whoopee’ van Dave Grusin & Patti Austin. Ongelooflijk hoe de stemmen boven de begeleiding uitkomen. Dit klinkt erg ‘live’ en natuurlijk.
• Dan de alom bekende live versie van the Eagles, ‘Hotel California’ van het ‘Hell freezes over’ concert. Heel herkenbaar, goed gedetailleerd, gedoseerd laag.
• Hans laat hierna een opname horen van de bassist van Ilse de Lange. Het laag van de bassist komt goed over, klinkt heel erg strak en ‘live’.
• Uiteraard laat Hans ook weer enige fragmenten van zijn eigen band horen, ‘But beautiful’, gezongen door Marjoleine Leene, klinkt heel muzikaal. Hier horen we duidelijke nuances in instumenten en zang, wat bijdraagt aan een driedimensionaal geheel.
• Dan nog een nummer van de All times bigband: ‘It happened in Monterey’, gezongen door Hans zelf! Hans zingt ook weer mee, en het lijkt alsof er twee zangers voor me staan met identieke stem! Een zeer natuurlijke, dynamische weergave, ook in de instrumenten.

Ik kan mij al volledig vinden in het verhaal wat Hans eerder vertelde over hun dipool luidsprekers en hetgeen ze met het ontwerp hebben willen bereiken. Er is absoluut geen ongewenste kleuring, want ik kom bij ieder nummer wat ze laten horen tot de conclusie dat het vooral open en natuurlijk klinkt.



• We gaan verder met het nummer T.K.O. van Dave Grusin wat Hans graag gebruikt om te laten horen wat de speaker in huis heeft ten aanzien van ‘power-handling’. Nu horen we hoe laag deze open speaker kan weergeven en daarnaast veel sprankelend hoog.
• Dan nog een grappig effect, in het nummer ‘Corporal’ van Leonardo Amuendo. Hij slaat onder andere op zijn wang, en op zijn benen. Dit klinkt heel echt, heel werkelijk en ook veel ruimte en detail.
• Ook ‘La boca’ van Dominic Miller, wat hierna wordt gedraaid, klinkt heel ruimtelijk en natuurlijk en veel detail. Het klinkt ruimtelijk, maar alles behalve chaotisch. Als luisteraar word je op een prettige manier betrokken bij de muziek.
• ‘Regular pleasures’ van Patricia Barber is wederom een goede test voor het laag. Laag en hoog zijn perfect in balans en we kunnen allerlei instrumenten afzonderlijk van elkaar onderscheiden. Een stukje percussie en een gedempte trompet komen opzetten en komen verrassend op de voorgrond.
• ‘Heartbeat’ van Antonio Forcione is ook heel natuurlijk en muzikaal. Alles is mooi in balans. Doordat de weergave heel natuurlijk klinkt, is het voor de luisteraar alles behalve vermoeiend.

Door het open baffle systeem kunnen de drivers snel reageren, zodat het direct en natuurlijk klinkt en wordt het origineel zo goed mogelijk benaderd.



Na de pauze gaat Jeroen wat nummers voor ons draaien en gaan we nog even op de klassieke toer.

• We beginnen met een stukje uit de zesde symfonie van Beethoven, dat klinkt lekker open en fris!
• Daarna een stukje uit de vier jaargetijden door Anne Akiko Meijers. Dit klinkt echt heel muzikaal, prachtige vioolklank. Details vallen op, waardoor je als luisteraar geboeid blijft en nieuwsgierig bent naar wat er allemaal nog gaat komen.
• Dan twee nummers van ‘8 ensembles in 1 bit’, ‘Samba de Rei’, wat erg smooth en muzikaal klinkt, en ‘Short people’ met een zeer natuurgetrouwe stemweergave.
• ‘Sans parure’ van Eric vloeimans is een heel interessante opname. Het begint heel rustig en wordt opgebouwd naar iets groots. Pas aan het einde van het nummer, als het als het ware uitdooft, zijn we pas bewust van de muzikale ontdekkingsreis die we hebben meegemaakt.
• ‘Raizes’ van India Brasilena klinkt heel ritmisch, veel detail, zeer muzikaal en wordt in de juiste proporties weergegeven. Weer geen chaos, maar een mooi samenhangend geheel.
• We sluiten af met ‘Quicksie’, een opname van Bert van der Wolf. Dit is moderne jazz, klinkt heel dynamisch en evenwicht tussen levendigheid en rust is hier goed te horen.

Uiteraard…. Allemaal dankzij deze fantastische set.
We hebben vanavond een luidsprekerset gehoord die een uitblinker is op gebied van ruimtelijkheid, drie-dimensionaliteit, muzikaliteit, puurheid en openheid. Wat ons betreft belangrijke eigenschappen die een goede speakerset moet bezitten als we het hebben over een goede high-end weergave.

 

We bedanken Jeroen en Hans voor een geweldig mooie avond en we hopen ze nog een keer bij ons terug te zien.

Verslag: Cyriel Hoenen
Foto’s: Jean de Vassy