Augustus 2021 Verslag Daudio

Wij verwelkomen met veel genoegen voor de vierde keer Jeroen Dezaire en Hans Beckeringh van Daudio. En dat is niet voor niets. Ze zijn serieus bezig met hun vak en dat is dan ook duidelijk terug te horen in hun producten. Vandaar dat we steeds weer benieuwd zijn als ze iets nieuws hebben ontwikkeld. Daudio verdiept zich als geen andere luidsprekerfabrikant in de audio-markt en speelt goed in op de behoeften en wensen van de eindgebruiker. Zo bieden zij 2 series luidsprekers, de high line en de reference line. Omdat Daudio enerzijds graag hun filosofie deelt en anderzijds omdat het open baffle principe voor velen nog niet echt bekend is, hebben zij onlangs een ‘3x3 audio stappenplan’ aangeboden, dat op hun website www.daudio.nl/gratis te vinden is, waarin duidelijk uitleg gegeven wordt over de drie belangrijkste aspecten bij een audioset. De heren van Daudio willen dat hun luidsprekers naar volle tevredenheid bij hun klanten staan te spelen, dus verlenen zij de service om het audiosysteem optimaal te finetunen en in te stellen, zodat het uiteindelijke resultaat zo mooi mogelijk wordt, naar de wens van de individuele luisteraar. Wie eenmaal gewend is aan een dipool of open baffle systeem, wil meestal niet meer terug naar een kast- luidspreker. Ik spreek uit eigen ervaring. Dit geluid klinkt namelijk zo realistisch op gebied van klank en ruimtelijkheid, dat dit meteen opvalt in tegenstelling tot een kastluidspreker, waar het geluidskarakter dan wordt bepaald door de kast. Jeroen legt ons uit wat bij het ontwikkelen van een dipool luidspreker belangrijk is en waarom bij hun luidsprekers bepaalde keuzes zijn gemaakt waardoor ze uniek te noemen zijn. Dit klinkt allemaal heel logisch en dat horen we ook terug als we de set horen spelen. Er is dus over veel essentiële punten heel goed nagedacht. De nieuwe M2 monitor staat, net als de overige modellen waar we al kennis mee hebben gemaakt, ook weer garant voor een zo vrij en natuurlijk mogelijke weergave. Deze slanke luidspreker met een eikenhouten baffle van een meter hoog en 22 cm breed, heeft een AMT (Air motion transformer) tweeter aan boord en een midwoofer met een polypropyleen conus. In het lagetonenbereik doet deze driver mee tot 120 Hz. Voor de lagere tonen heeft Daudio een subwooferopstelling als aanvulling gekozen. Uiteraard zijn de mogelijkheden ten aanzien van een gebalanceerde setup uiteenlopend. Hans licht toe dat het eigenlijk niet de subwoofers zijn zoals we ze gewend zijn van de home-cinema principes, maar een kast met twee echte hifi 8 inch woofers die de hele lagen tonen goed kunnen weergeven. Voor vanavond hebben zij voor een opstelling gekozen met ondersteuning van een dergelijke subwoofer vooraan in de zaal en een subwoofer achter in de zaal, met een configuratie zodat de lage tonen een mooi geheel vormen met de monitor luidsprekers in deze ruimte. Als ik, omdat ik de recensie mag schrijven, op de plek mag gaan zitten die mij het ideaalst lijkt, krijg ik al snel een aantal eerste indrukken die mij heel erg goed bevallen. Ik heb meteen, al zit ik toch de nodige meters van de speakers verwijderd, een evenwichtig contact met de AMT tweeters, wat mij aanspreekt. Verder geeft de opstelling van de (sub)woofers en de instellingen ervan een fantastisch mooi, ondersteunend en ruimtelijk effect. Wat mij ook goed bevalt is het karakteristieke open en natuurlijke geluid van het open baffle / dipool principe en dan met name het klankbeeld van de toegepaste midwoofer, die mij zelf heel bekend in de oren klinkt en weet dat deze driver een heel mooie bijdrage kan leveren aan een systeem als dit, mits ze goed aangestuurd worden. En dat laatste is Daudio perfect gelukt. Door het filter komt deze driver optimaal tot zijn recht en is hij heel mooi in balans met de AMT tweeter die het geheel omlijst met een sprankelend hoog. De speakerset wordt aangestuurd door een Lyngdorf TDAI-3400 versterker met streaming. Middels DSP en Room perfect is het met de Lyngdorf mogelijk om het signaal voor de speakers dusdanig te optimaliseren, dat het in deze ruimte de beste prestaties neerzet. Meestal geeft Room perfect een mooie verbetering, maar soms ook niet. Daudio checkt altijd met luisteren en nameten of Room perfect een daadwerkelijke verbetering geeft. Dat was met de afwijkende subopstelling van vanavond niet het geval. In kleinere ruimtes kiest Daudio dan voor een handmatig ingestelde correctie, voor een nog nauwkeuriger verbetering van het laag. Voor de grote ruimte van de audioclub zou dit echter geen toegevoegde waarde geven, omdat de luisteraars zeer sterk verspreid in de ruimte zitten. De gebruikte subopstelling, waarbij de achterste sub met een speciale fase en delay instelling als actieve bass trap werkt, is daarom zonder enige verdere equalizing gebruikt. Hans zegt terecht: de aansturing is de muzikant, maar de luidspreker is het instrument. Je kunt de beste muzikant op een slecht instrument laten spelen, het geluid zal dan niet minder vals worden. Tijd om lekker te gaan luisteren! Dire Straits – You and your friend Een fijne kennismaking met het systeem: rust en muzikaliteit. De ondersteuning van de woofers in voor/achter opstelling geven mij ook net iets meer het gevoel van betrokkenheid met de muziek. De muziek komt net iets meer naar me toe. Anette Askvik – Liberty In dit nummer zitten veel details. Deze zijn heel ruimtelijk aanwezig terwijl de stem van Anette heel direct naar je toe komt. De saxofoon klinkt verrassend echt en ruimtelijk, en vooral in de juiste proporties. De piano op de achtergrond bevindt zich ook écht op de achtergrond. Manu Katché – Swing piece In deze opname vind ik de saxofoon ietwat ‘rafelig’ klinken, maar het instrument is wel mooi aanwezig. We horen ook bij dit nummer weer diverse lagen in het totaalplaatje. Verbazingwekkend wat uit deze slanke en betaalbare luidspreker komt! Dominique Fils-Aimé - Birds Wow! wat een dynamiek! Er vindt echt een heleboel plaats buiten de speaker, bij dit nummer vooral opvallend veel in de breedte. Het is één sluitend geheel met de stem mooi centraal. En de tweede stemmen horen we ook mooi op de tweede plaats, erachter. Dominic Miller – Truco Dit klinkt heel open als we het hebben over doorklinken. Hier horen we heel veel dynamiek en daarbij komt het heel ‘smooth’ over. Gregory Porter – Hey Laura Deze stem komt mooi naar de voorgrond. De subs en de AMT’s zorgen ervoor dat het bereik als we het hebben n over frequentiegebieden, heel breed en gevuld wordt gepresenteerd en dat horen we bij dit nummer heel duidelijk gebeuren. Trijntje Oosterhuis & Metropole orkest – The look of love Hier wordt de soundstage heel breed neergezet. Hans maakt ons attent op de bugel. Nou, deze komt inderdaad prachtig over. All times big band – Mack the knife Hier horen we de nuances in de opgenomen stem van Hans die we ook live horen. Hans draait op demo’s bij j onze club altijd een nummer van de big band waarin hij zingt, en dit keer is ook deze speakerset met vlag en wimpel door deze test gekomen. Leonard Cohen – You want it darker De welbekende audioshow-klassieker. Qua body zal zelfs iemand die misschien eerder de voorkeur zal geven aan een kast-luidspreker of die het gewend is, niets tekortkomen. De rauwe, donkere stem van Leonard heeft meer dan genoeg om het lijf en we missen in dit nummer helemaal niets als we het vergelijken met wat we eerder op andere sets hebben gehoord. En de achtergrondzangers vullen Leonard met een fris stemgeluid aan. Eric Vloeiman – The song for Syria Ook hier is een mooie volle range te horen van laag tot hoog, als één geheel. De trompet komt heel echt over, alsof je het geluid rechtstreeks uit de beker hoort komen. Eva Cassidy – Bridge over troubled water Eva klinkt altijd mooi op een open baffle systeem, dus deze mocht vanavond niet ontbreken. De emotie in haar stem komt namelijk bij een dergelijk systeem heel natuurlijk over, waar je bij een kastluidspreker al snel de verkleuring hoort. We hadden nog urenlang kunnen blijven luisteren maar we zijn sneller door de tijd heen dan we in de gaten hadden. Cor bedankt Jeroen en Hans voor een indrukwekkende, leerzame, muzikale, en vooral een gezellige avond, waarbij we weer met een stukje meer luisterervaring naar huis zijn gegaan. Tekst: Cyriel Hoenen Foto’s: Jeroen Klijntunte