22 juli 2021 Verslag Mundus

De zaal bij café Vingerhoeds is omgetoverd tot een grote huiskamer, die mede door de gemakkelijke stoelen voor een setting zorgt die fijn en natuurlijk aanvoelt. Edwin Beukers doet het openingswoord en heet de leden welkom, waarna Cyriel het overneemt en Jos met zijn Mundus systeem aan ons voorstelt. De spreker vanavond stelt ons op het gemak en daarmee voelt het alsof we bij hem thuis op bezoek zijn i.p.v. dat hij bij de audioclub op bezoek is. Jos heeft een lange ervaring als arts in de traditionele en alternatieve genezing. Door de jaren heen heeft Jos veel gewerkt met o.a. onderwater geluidstherapie waarbij de trilling een natuurlijk gegeven is. Jos geeft een uitgebreide bloemlezing over de natuurwetten van de trilling, de verschillen tussen de natuurlijke 432Hz en de huidige 440Hz en de invloed daarvan op onze waarneming. De luidsprekers zijn, net zoals vele andere natuurconstanten om ons heen, gebaseerd op de “gulden snede” verhouding. Wat op zijn beurt weer bijdraagt aan de natuurlijke weergave van het geluid. Ook het materiaalgebruik heeft een natuurlijke inslag waarbij o.a. kristal wordt gebruikt om magnetische straling tegen te gaan. Bijvoorbeeld het hout van de speaker is uit meerdere lagen opgebouwd en wordt meerdere malen in geolied met Quartz olie. Een special constructie in de sub-woofer bekleed met schapenvacht zorgt voor een natuurlijke beheersing van de lage tonen. Alle gebruikte materialen in het Mundus speaker systeem hebben hun oorsprong in de natuur en worden door en met de gehele gemeenschap in Wiesenburg (het geboortedorp van de speaker) samengesteld. Nu wil het verhaal dat de vrouw van Jos jarenlang aan één oor doof was en alhoewel ze samen fervente bezoekers zijn van het Folk Wood festival werd een ritje naar Eindhoven omgezet naar een ritje Wiesbaden nabij Berlijn. Na een paar uur luistertherapie met het Mundus systeem was ze als bij een wonder weer genezen en in staat met beide oren te horen. Weer een ziel gered voor de kerk die we audio noemen. Blijkbaar is Wiesbaden het nieuwe Lourdes voor de audiofiel. Nadat Jos ons heeft gewaarschuwd dat het luisteren naar dit systeem verslavend is, onderwerpen we ons aan de helende rustgevende klanken van het Mundus systeem. De aansturing van het speaker systeem werd te beschikking gesteld door Cyriel en bestaat uit een Loewe Legro CD-speler en de Loewe Legro AM, technisch is dit afkomstig van Linn. De eerste kalme klanken schetsen inderdaad een natuurlijk pallet van panfluit, trommels en synthesizers. Mijn Shazam kan helaas geen resultaat geven van de opname. Maar het klinkt als een CD die je voor een tientje bij de body shop koopt waarbij de helft van de opbrengst gaat naar het behoud van het regenwoud. “Over the Rainbow” in de uitvoering van Eva Cassidy klinkt ongedwongen waarbij de stem natuurlijk in het midden van het geluidsbeeld wordt neergezet en de instrumenten vriendelijk links en rechts worden geplaatst. Met een cover van Vanessa Carlton uit 2002 weet Vocaldente in de a capella uitvoering van “A Thousand Miles” een mooie gelaagdheid op te bouwen. De speakers zijn goed in staat deze stapeling van mannen en vrouwen stemmen weer te geven en in de ruimte te plaatsen. In de tweede sessie van de avond werd op een iets hoger volume gedraaid waardoor de klein speaker units net te veel voor hun kiezen kregen. In de normale huiskamer situatie zal dit niet aan de orde zijn doordat er doorgaans op een lager volume gedraaid zal worden. Met “Wolkenmeer” van Beo Brockhausen wordt een erg mooi akoestisch percussie landschap van trommels en fluiten weergegeven. Dit is wel typische muziek die meer doet denk aan een yoga oord, nu alleen de wierrook nog! Dan een uitvoering met een groot koor. “O Helga natt (Cantique de Noel, O Holy Night)” met als soliste Marianne Mellnäs. Door het gehele koor met de daarbij behorende kerkorgel te willen weergeven verslikken de speakers zich een beetje maar zodra Marianne als sopraan soliste weer een frase zingt kan het systeem zich weer herstellen. Met “Bubbles” van Yosi Horikawa kan de set weer wat beter uit de voeten. Als recensent mag ik ongegeneerd door de zaal bewegen om een mooi plaatsje uit te zoeken. Dat is prettig omdat ik dan ook de set vanuit verschillende hoeken kan beoordelen. Het valt op dat bij het verplaatsen door de ruimte het geluidsbeeld mooi blijft staan. Dat is natuurlijk de grote bijdrage van de omni directionele afstraler die ervoor zorgt dat de muziek los staat in de ruimte en niet aan de speakers blijft plakken. Het afstralen van de middentoner en de tweeter die naar elkaar gericht zijn zorgt voor een fasegedrag waarbij het stereobeeld zuiver in de ruimte hangt. Als je van links naar rechts door de soundstage beweegt dan draait het beeld met je mee. Dit is absoluut één van de sterkste punten van het systeem. Op de website van Mundus kun je lezen dat dit systeem ook voor mastering wordt gebruikt. Speciaal hierbij is dat de mastering engineer zich tussen de speakers bevindt en niet plaatsneemt achter de speakers zoals dat traditioneel gedaan wordt. Zo’n zelfde opstelling gebruikt Jos ook bij zijn geluidstherapie. Hij plaats zijn patienten midden tussen de luidsprekers om zodoende optimaal gebruik te maken van dit specifieke afstraal gedrag. Nu zijn wij als audioclub leden niet zijn typische patienten maar voor de tweede sessie is de recensent ook pal in het midden en vooraan gaan zitten. Bij de opname van de klankschalen blijft de sonore toon als kleine en grote ufo’s in de ruimte hangen. De ruimtelijke plaatsing is buitengewoon apart te noemen. Hoe zou de speaker omgaan met dynamiek en ritme? Hoe zou nou een dampende bluesband klinken of een voltallig symfonieorkest? Kunnen deze speakers dat ook? Maar deze speakers zijn voor iets heel anders bedoeld. Het verhaal achter deze speaker en vooral de overtuiging van de spreker maken de beleving van deze speakers compleet. Geluid als natuurlijke trilling heeft een helende werking en door deze te doorgronden kun je een speaker ontwikkelen zoals het Mundus systeem. Stel je een ongedwongen weergave op prijs waarbij het organische en natuurlijke ontwerp het uitgangspunt moet zijn van de luidsprekers dan is dit echt iets voor jou. Het is een haptonomische luidspreker die je meeneemt op een organisch avontuur. Deze speakers vragen een andere manier van luisteren waarbij je zelf moet openstellen voor de helende werking van de natuurlijke trilling en het Mundus systeem als het medicijn. Verslag: Erwin Verhagen Foto's : Jeroen Klijntunte en Jean de Vassy.